Janseniusculuk
Hollandalı piskopos Cornelis Jansenius’a göre insan günahlarla yüklü bir
yaratıktır ve ancak tanrı bağışıyla kurtulabilir. Tanrının kendini
bağışlamasını dilemek ve beklemekten başka yapacak hiçbir şeyi yoktur.
Jansenisme tümüyle Agustinius anlayışına dayanır ve insan özgürlüğü yadsır. Bu
yönüyle insan özgürlüğüne büyük pay ayıran Jesuitisenism’in karşısındadır.
Jansenius ve yandaşlarına göre Luther ve Calvin’in tanımladığı Tanrı kayrası
öğretisine karşı çıkan Karşı- reform ilahiyatçıları, tanrısal bir ilk neden
yerine insanın sorumluğunu vurgulayarak karşı uca savrulmuşlar, Aziz
Augustinus’un 5 yüzyılda savaştığı Pelagiusçu hareketliliğe düşmüşlerdi.
Jansenius bu tutuma ilk günahın ve şehvetin gücünün insan doğasında yol açtığı
bozulmayı vurgulayarak karşı çıktı. İsa’nın kurtarıcılığının olanaklı kıldığı
ve insanlığa gerçek özgürlüğe tek başına yeniden kavuşturabilecek Tanrı
kayrasının gücünü yüceltti. Ayrıca iyilik işleyebilmek için her zaman Tanrı
kayrasının zorunlu olduğu, kayranın yanılmazlığı ve insan yazgısının mutlak
biçimde Tanrı istencine bağlı olduğu yönündeki Augustinusçu savları destekledi.
Janseniusculuk, kendisine özgü öğretilere değil belirli bir yaklaşıma ve ruhanilik
anlayışına dayalı karmaşık bir hareketti. Reform hareketiyle aynı doğrultuda
kiliseyi Hıristiyanlığın başlangıcındaki biçimiyle canlandırmayı amaçlıyordu.
Gerçek Hıristiyan ilahiyatından ve ibadetinden ödün verilmesine karşıydı. Ama
resmi öğretiye aykırı abartılı bir tutum benimsendiği için kilise tarafından
reddedildi. Janseniusculuk aynı zamanda bir Hıristiyan tarikatı olarak
Port-royal manastırında toplanan düşünürlerce benimsenmiş ve izlenmiştir.
Arnauld , Nicole, Blaise Pascal gibi düşünürlerin elinde işlenen bu öğreti
sonunda tüm gizemciliğe varmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder