Yeni
Tomacılık. Katolik kilisesinin çağdaşlaştırılmaya çalışılan resmi öğretisi.
Yeni skolastik de denir. Aquino'lu ermiş Thomas'nın öğretisini sözde çağdaş
bilimsel verilerle uzlaştırır. 1879 yılında Papa XIII, Leon tarafından
Hıristiyanlığa uygun tek felsefe olarak ilan edilen ve Jaques Maritain (1882)
ve Etienne Henri Gilson (1884) gibi düşünürleri de peşine takan Yeni tomacılık,
metafizik yapısı içinde, nesnel gerçekliği savunmak iddiasındadır. Yeni tomacılara
göre nesnel gerçeklik vardır, çünkü insanın bilincinin dışındaki bütün nesneler
de Tanrı tarafından yaratılmıştır. Tanrı, insana bu nesnel gerçekliği bilsin ve
tanısın diye bir us (akıl) vermiştir. İnsan elbette, bilincinin dışındaki bu
nesnel gerçekliği, usunun yardımıyla bilecek ve tanıyacaktır. Yeni tomacılar,
bu konuda, varoluşçuların (egzistansiyalizm) usa aykırıcılıklarını suçlarlar ve
varoluşçulara karşı insan usunu savunurlar.
Bu
bakımdan, örneğin bir Tanrısız varoluşçuyla bir Tanrıcı Yeni tomacının
tartışması pek eğlendiricidir. Oysa Yeni tomacıların bu usçulukları, metafizik
anlamda bir usçuluktur; çünkü dinsel dogmalara aykırı bulunan bilimsel
gelişmeyi usa aykırı bulmaktadırlar. Yeni tomacılığa göre doğa, tanrısal
düşüncenin ve tarih tanrısal amacın gerçekleştirilmesinden ibarettir. Örneğin,
Yeni tomacı İngiliz tarihçisi A. Toynbee: "Tarihin, Tanrı'nın esrarlı
eliyle yönetilmekte olduğunu" ve "yalnız din kurumunun gerçek
kurtuluşu ve mutluluğu" sağlayabileceğini savunmaktadır. Toynbee'ye göre,
"tarih, Tanrı tarafından önceden belirlenmiştir" ve "doğaüstü
bir niteliktedir". Yeni tomacılara göre gerçeğe üç yoldan erişilir: Bilim,
felsefe ve din. Ama bunun bir koşulu vardır: Bilim, metafizik felsefeye;
metafizik felsefe de dine aykırı olamaz. Yeni tomacılara göre bilim, ancak
günlük gerçekleri çözümleyebilir, mutlak ve yüce gerçeğe yalnız inan yoluyla
ulaşılabilir. Bilimin amacı, inanı güçlendirecek kanıtlar bulmak olmalıdır.
Yeni tomacılık, töresinde de, yapısı gereği ve zorunlu olarak "her türlü
adaletsizliğe karşı protestonun yerine duayı koyar". Yeni tomacılığa göre
insan bu dünyayı değil, öteki dünyayı düşünmeli, şu gelip geçici konukluğunda
başına ne gelirse boyun eğip sonsuz hayatı düşlemelidir. 1889 yılında
Belçika'nın Louvain Üniversitesinde kurulan Felsefe Enstitüsü ve D. Mercier, De
Wulf gibi profesörlerinin yönettiği Revue NeoScolastique, Yeni tomacılığın
yönetim merkezidir.
Seçmeci
bir anlayışla Aquino'lu Thomas'nın öğretisini Kant, Schelling ve Hegel
idealizmleriyle kaynaştırmıştır. Toplumculuğu olduğu kadar anamalcılığı da
eleştirir görünerek dinsel bir toplum örneği ileri sürer ve el altından
anamalcılığı destekler. Felsefeyle tanrıbilimi aynılaştıran Yeni tomacılık,
çeşitli vesilelerle papalar tarafından yayımlanan dinsel-sosyo-ekonomik
genelgelerle sürdürülmeye çalışılmaktadır. Anamalcılığın ve emperyalizmin
dinsel savunuculuğunu yapan Yeni tomacılık, üretim araçları üstündeki özel
mülkiyeti bir doğal hak sayar ve tanrının buyurduğu bu hakkın dokunulmazlığını
ileri sürer. Bununla beraber, savunusunu gizlemek için, toplumbilime de el atar
ve anamalcılıkla toplumculuktan çok daha tüzel olduğunu söylediği kilise
egemenliğine dayanan üçüncü bir toplum düzeni ütopyası önerir, ara sıra
anamalcılığa sudan eleştiriler de yöneltir. Örneğin ekonomik ve siyasal gücün
tekeller elinde toplanmasının doğru olmadığını ileri sürer, para kazanma
hırsının törebilimsel çöküntülere yol açtığını söyler, yoksullara karşı daha
şefkatli ve cömert davranılmasını öğütler. Ne var ki bizzat İsa'nın ileri
sürdüğü insan kardeşliği ve eşitliğinin sözünü etmez, yoksulluğun erdemi
dogmasını görmezlikten gelir.
Ünlü
bir diyalektikçinin dediği gibi, "İsa dirilmiş olsa onu bu saçma sapan
düşüncelerinden ötürü mahkûm etmekten asla çekinmez". Çağdaş bilimsel
kuramları bozmak (tahrif etmek), saptırmak ve kendine uydurmaya çalışmak Yeni tomacılığın
temel ırasıdır. Başlıca temsilcileri Gilson, Maritain, Raekmeker, Lotze de
Fries, G. Wetter, Boçenski, Catherin, Brugger, Dampf, Conrad-Martius, Geyser,
Manser, Nell-Breuning, Sertillanges, J. de Vries, MarĞchal, Meyer, Welty
vb.'larıdır.
Kaynak: http://www.estanbul.com/yeni-tomacilik-nedir-424953.html#.Vh_4p3rtlBc
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder