Materyalizm (Varlığı
Madde Olarak Kabul Edenler)
Varlığı
madde olarak kavrayan anlayışa materyalizm
denir. Materyalizm, bilinç, ruhi varlık, tinsel varlık da dahil, bütün varlığı
madde olarak anlar ve maddenin dışında başka bir varlık olduğunu kabul etmez.
Düşünmek, tasavvur etmek v.b. ruhi olaylar da maddenin kuvvet ve
hareketleridir.
Materyalizm İlkçağa kadar geri gider. İlk materyalist
düşünürler sayabileceğimiz Demokritos
(M.Ö. 460-360) ve Epikuros’a (M.Ö.
341-270) göre, varlık, maddi nitelikte küçük elemanlardan meydana gelir ve
Demokritos bunlara atome (atom)
adını verir. Bütün hareketler, düşünme ve diğer ruhi olaylar, boş mekânda
atomların hareketinden ibarettir. Th.Hobbes (1588-1679), cisimler dünyasında
meydana gelen bütün olayları mekanik olarak, maddî hareketlerle açıklar. Ruhi
olayların temelinde maddi hareketler bulunur, maddi hareketlerle şartlıdır.
Çünkü, Hobbes'a göre, ruh da maddi niteliktedir ve bütün gerçeklikler yalnız
maddi olarak düşünülebilir.
Yeniçağda
yine bir başka materyalist düşünür La
Mettrie’dir (1709-1751). “İnsan-Makine
(L’homme Machine)” adlı eserinde insanı bir makine olarak düşünür. Ona göre
bütün ruhi hayatımız, bedenimizin yapısına bağlıdır. Bedene bağlı olmayan bir
ruh düşünülemez. İnsan, bu anlamda bir makinedir. Bu bakımdan hayvanla insan
arasında hiçbir fark yoktur, fark yalnızca beynin insanda daha fazla gelişmiş
olmasıdır. Bu da ruhi hayattaki zenginliği gösterir. Materyalist anlayış geçen
yüzyılda da temsilciler bulur. Örneğin, L.
Feuerbach (1804-1872)’a göre, tek bir varlık ve gerçeklik vardır, o da doğa
varlığıdır. Yine L. Büchner (1824-1899)’e
göre de yalnız madde vardır, evren madde ve kuvvete dayanır.
Yine
geçen yüzyılın materyalistleri arasında K.
Marx’ı (1818-1883) görürüz. Marx, Hegel’den hareket eder, fakat Hegel sistemini baş aşağı çevirerek
kendi felsefesini oluşturur. Hegel’in aksine, Marx’ta idea varlığı meydana getirmez,
tersine maddi gerçeklik düşünsel hayatı, ideayı meydana getirir. Bu süreci Marx
dialektik bir yöntemle temellendirir.
Bunun için Marx materyalizmine dialektik
materyalizm adı verilir.
Geçen
yüzyılın bu materyalist anlayışı, bilimde meydana gelen son gelişmeler nedeni
ile, maddenin madde olarak geçerliğini yitirmesi, atom çekirdeğinin
parçalanması olayı ile birlikte geçerliğini yitirmiştir diyebiliriz. Çünkü,
katılığı olan ve madde dediğimiz nesnelerin tüm özelliklerinin değişmez
taşıyıcısı olan ve yüzyıllar boyu böyle anlaşılan madde görüşü, büyük
değişikliklere uğrar. Bu anlayış, madde dediğimiz varlığın, aslında maddi
nitelikten yoksun bir algı tasavvuru olduğunu ve gerçekte madde denen bir
varlığın olmadığını öne sürer. Öte yandan fizikte meydana; gelen gelişmeler de,
şimdiye kadar katılığı olan bir varlık olarak anlaşılan madde anlayışını yadsıyarak,
maddeyi bir kuvvet noktaları alanına dönüştürür. Buradan da modern fiziğin
soyut-geometrik evren tablosu ortaya çıkar. Bütün bu son gelişmelerle de klasik
materyalist varlık anlayışı gücünü yitirmiş olur.
Ek Bilgi:
Materyalizm, varlık veya gerçeklik hakkında bir
görüştür. Bu görüşe göre varolan veya gerçek olan sadece maddedir. Madde
evrenin asli veya temel kurucu unsurudur. Sadece duyumlarla algılanabilen
varlıklar, süreçler veya muhtevalar vardır ve gerçektirler. Evren; zeka, gaye
ve nihai sebepler tarafından yönetilmez veya yönlendirilmez.
Bu görüşe
göre her şeyin kesin sebebi, maddi (cansız, zihni olmayan veya belirli temel
fiziki güçler) süreçler veya varlıklar(mekanizm)dır. Zihni varlıkların,
süreçlerin veya olayların yegane sebebi maddi varlıklardır. Tabiat üstü hiçbir
şey var değildir. Zihni hiçbir şey var değildir.
Materyalistler
her zaman fikrin tezahürlerini, madde ve maddenin hareketiyle izah etmeye
çalışmışlardır. Eski atomculuk mezhebine dahil olanların yeni materyalistlere
kadar bu mezhebin esası değişmemiştir. Duyum, fikir, en yüksek idraklar, az çok
rakik bir maddenin hareketinden, uzvi vazifelerinden ve sinirlerin hepsinin
titreşimlerinden ibarettir. Materyalistler ruhun varlığını inkar ettikleri gibi
tabi olarak Allah’ı da inkar ederler.
Materyalizm,
var veya gerçek olanı açıklayan bir görüştür. Her şey hareket halindeki madde
ile veya madde ve enerji ile veya hu da (söz konusu edilen madde kavramına
bağlı olarak) sadece madde ile açıklanabilir; bütün niteliksel farklılıklar
niceliksel farklılıklara indirgenebilir. İlmin inceleyebileceği biricik
konular, fizik veya maddi nesnelerdir. “O halde materyalizm, maddecilik
düşüncesini benimsemekle yegane varlığın madde olduğunu, maddeden başka hiçbir
cevherin bulunmadığını kabul eder. Ayrıca materyalizm, her türlü maddi ve
manevi gerçekliğin özünü ve temelini madde görür; maddeyi hareketli ve alemde
belli bir yer işgal etmiş ferdi varlıklar gibi tasavvur eder.”
Zihni
varlıkların, süreçlerin, olayların yani her şeyin kesin sebebinin madde
olduğunu; zihni ve doğaüstü hiçbir şeyin olmadığını; her şeyin hareket
halindeki maddeyle veya madde ve enerji ile açıklanabileceğini; bütün
niteliksel farklılıkların niceliksel farklılıklara indirgenebileceğini kabul
etmektedir. Kısacası materyalizm, her şeyi, her türlü olayı maddeye irca
etmekte maddenin bir yayılımı, açılımı, tezahürü olarak görmekte ve maddenin
dışında hiçbir gerçeklik tanımamaktadır.
Materyalizm,
dünya fikir tarihinde sistemli bir düşünce olarak ilk defa eski Yunan’da
görülmektedir. Bu düşünce Yunan filozoflarından Leukippos ve Demokritos
tarafından felsefi bir sistem haline getirilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder