Stanford-Binet Zekâ Ölçeği
İlk
zekâ testi 1904 yılında Fransız psikolog Alfred Binet tarafından hazırlanmıştır.
Devlet okullarında okuyan öğrencilerdeki zihinsel geriliklerin nedenlerini
araştırma amacıyla bir kurul oluşturulmuş, bu kurulda görevli olan Binet
1905'te zekâyı ölçmek için ilk zekâ testini gerçekleştirmiş ve yayınlamıştır.
Otuz sorudan oluşan ölçekteki maddeler yaklaşık olarak aynı güçlükteki soruları
içermektedir.
Binet,
asistanı Theodore Simon ile 1908'de ölçekte düzeltmeler yapmış; alt testleri
yaş gruplarına göre ayırmış ve zekâ yaşı kavramını ilk kez kullanmıştır.
Çocuğun ölçekte aldığı puan, zekâ yaşı (ZY) olarak ifade edilmeye başlanmıştır.
Örneğin; çocuğun takvim yaşı (TY) ne olursa olsun; ölçekte 10 yaş düzeyindeki
bütün test maddelerini doğru olarak yanıtlamışsa ve 11 yaş düzeyinden hiçbir
maddeyi yanıtlayamamışsa, bu çocuğun zekâ yaşı 10'dur. Eğer bu çocuğun takvim
yaşı 8 ise çocuğun zihinsel etkinliği iyi; eğer takvim yaşı 11 ise zekâ yaşı
bir yaş geridir. Binet-Simon Ölçeği birçok kez gözden geçirilerek bazı
düzeltmeler yapılmıştır. Stanford Üniversitesinde öğretim üyesi olan Terman bu
testleri daha kullanışlı bir hâle getirmiştir. Amacı testi değişen kültür ve
toplum yapısına uygun olarak yenilemektir.
Stanford-Binet
Zekâ Ölçeği bir kutu içinde değişik yaş gruplarına uygun olarak hazırlanan
malzemelerden oluşmuştur. Küçük yaşlar için oyuncaklar, basık kartlardan oluşan
iki broşür, yanıtları kaydetmek için yanıt kâğıdı ve test uygulama el kitabı
kutunun içindeki malzemelerdir. Ölçek, iki yaşından yetişkin yaşlara kadar
gruplanmıştır. İkiyle beş yaş arasındaki testler altı aylık dönemler şeklinde
oluşturulmuştur. Bu yaşlarda gelişim çok hızlı olduğu için böyle bir düzenleme
yapılmıştır. Stanford-Binet Ölçeği'nin Türkiye için normları çıkarılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder