Hayatın
sonunu, ölüm sonrası hayatın niteliğini inceleyen bilgi dalıdır. Adı Yunanca
"son şeyler" anlamına gelen eschatos
ile "bilgisi" anlamına gelen logos sözcüğünden türeyen; ölüm,
ölümsüzlük, yeniden dirilme, kıyamet ve (Hıristiyanlar için) Hz. İsa'nın ikinci
gelişi gibi konuları irdeleyen öğretiye denir.
Eskatoloji (Yunanca έσχατος yani "son"
sözcüğünden) teoloji (dinbilim) ve felsefenin bir bölümüdür. İnsanlığın nihai
kaderi veya dünya tarihinin sonuçlandıran olaylar, daha kaba bir tabirle
dünyanın sonu ile ilgilenir. Birçok din, öğreti veya kültte dünyanın sonu
gelecekte olacak bir olay olarak kutsal metin, mit veya folklorda
belirtilir. Daha geniş bir açıdan, eskatoloji Mesih, Mesih Çağı, ahiret ve ruh
gibi konuları da kapsayabilir. Farklı inanışların eskatolojik inançları ve
düşünceleri farklı olsa da belli benzerlikler var olabilir. Eskatoloji, ahir
zamanda olacak şeylerle ilgili öğreti; Yahudi, Hıristiyan ve İslam geleneklerinde
önemli bir unsur; dünyanın sonuna ilişkin mistik anlayış ve kusursuz Tanrı
Krallığı'nın geri dönüşü anlamlarını topluca ifade eden bir terimdir.
Eskatoloji, dünyanın ya da dünya tarihinde o çağın sonuyla ilgili Öğretilerin
tartışmasını kapsamak üzere 1844'te icad edilmiş bir sözcüktür. Modern
Hıristiyan teolojisinde önemli bir yeri vardır. A. Schweitzer eski Alman
bilginlerinin İsa'nın yaşantılarını gözden geçirirken çarpıcı bir biçimde İsa'nın
öğretisinde, dünyanın koptu kopacak sonunu beklemesine dikkatleri çekti.
İkincisi bu eskatolojik mesaj özellikle Avrupa'da vuku bulan bunaltıcı
felaketlerle ilgili görülmüştür. Fakat daha sonra Kitab-ı Mukaddes uzmanları
(örneğin C. H. Dodd), İsa'nın asıl mesajının, İncil'den yeniden
çıkartılabildiği kadarıyla, gerçeklesin iş ya da en azından 'başlamış' bir
eskatolojiyi öne sürdüğünü ifade ettiler.
Tanrı'nın
Krallığı bu çağın sonunda son bulmayacaktır; en azından başlangıcında bizzat
Hz. İsa'nın 'saat' (İslami terminolojide 'kıyamet') ya da Tanrı Krallığı'na
erişmenin nasıl olacağı hakkında bilgi vermediğine işaret edildi. Bununla
birlikte, İncil'in eskatolojik niteliği şimdilerde genellikle kabul görmüştür
ve modern teologların sorunu bir yorum sorunundan ibaret kalmıştır.
Hıristiyan olduğunu, Tanrı Krallığı'nın yeryüzünde Kilise ‘de yaşamakla ya da
toplumun genel hayatına ilerleme ya da devrim vasıtasıyla da olsa gireceğini
iddia edecek midir? Yoksa mesaj, tümüyle kişisel karara bir çağrı mı olacaktır?
Bu
tür sorular tartışıladursun, pek çok 'fundamentalîst' Hıristiyan Kitab-ı
Mukaddes'teki kehanetlerin moıamot bir yorumu temelinde, 'ikinci geliş' ya da
İsa'nın 'zuhurunu beklemeye devam etmektedirler. Başkaları, geleneksel
Katolikliğin 'son dön şey' dediği ölüm, yargı, cennet ve cehennemi düşünmeye
devam etmektedirler.
Eskatoloji İslam geleneğinde 'ahir zaman ve 'kıyamet'
kelimeleriyle karşılanmakta, Kur'an-ı Kerim ve hadislerde çeşitli kıyamet
tasvirleri bol bol yer almakta ve dünyanın sonuyla ilgili son derece açık
bilgiler verilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder