Platonculuk,
Platon'un Diyaloglar'daki öğretiyi yorumlayarak, onu çeşitli biçimler altında
sürdürdü. İ.Ö. III. ve II. yy.'larda Yeni Akademi (Arkesilas ve Karneades),
stoacı dogmacılığa tepki olarak, öğretiyi bir tür olasıcılık yönünde
geliştirdi. Platonculuk, bu haliyle Roma'da kendine çok elverişli bir zemin
buldu. İ.Ö. I. yy.'ın sonlarına doğru, Atina ve İskenderiye'de
aristotelesçilikten, stoacılıktan, özellikle de yenipythagorasçılık ve
her-mesçilikten etkilenen bir orta platonculuk gelişti. Böylece yeniplatonculuk
için zemin hazırlanmış oldu (bu akımın öncüsü **-monios Sakkas, asıl
kurucusuyşa Ploti-nos'dur[İ.S. III. yy.]). Porphyrios, İamblik-hos, Proklos ve
Damaskios V. yy.'ın başlarına kadar bu okulun tanınmasını sağladılar. Öte
yandan, Kilise Babaları da yapıtlarında genellikle Platon'a başvurdular; hatta
aziz Augustinus, hiçbir pagan filozofun Platon kadar hıristiyanlığa yakın
olmadığını söyledi (nitekim, augustinusçu-luk aracılığıyla bir tür hıristiyan
platoncu-luğu, XVII. yy.'a kadar etkisini sürdürdü). Ortaçağ'da platonculuk,
canlılığını Bizans'ta korudu (Mikhael Psellos [XI. yy.] ve XV. yy.'ın
başlarında, hermesçiliğin, orpheusçuluğun ve pythagorasçılığın etkisinde bir
platoncu akımı İtalya'ya sokan GeTiistos Plethon). Araplar da, Platon'u
okudular (ama Aristoteles'i daha iyi biliyorlardı) ve gerek İbn Gabirol,
gerekse yahudi kabalası yeniplatonculuktan esinlendiler. Batı'da yalnızca
Timaios" okundu ve yorumlandı; XIII. yy.'ın öğreti alanındaki büyük
sentezleriyse, belli başlı kavramlarını aristotelesçilikten aldılar.
Bununla
birlikte, Chartres okulunun (XII. yy.) platon-cu olduğu söylenebilir ve
Dionysios Areiopagosçu ile Proklos'un, XIV. yy.'da Me-ister Eckhart'ı ve
rheinlandlı mistikleri etkiledikleri kesindir. Ama Platon'a parlak bir biçimde
yeniden bağlananlar, XV. yy.'ın italyan, daha doğrusu floransalı hümanistleri
oldu (Platon'un bizanslı Yunanlılar tarafından getirilen metinleri, latinceye
çevrildi). Rönesans'ın en ünlü platoncuları, Nikolas von Kues, Floransa
akademisi'ni yöneten Marsilio Ficino ve Pico della Mirandole'dir. XVI. yy.'da,
Patrizi, Paracelsus, Telesio, Bruno, Charles de Bouelles, Yuda Leon gibi
filozoflar; John Colşt, Thomas More, Erasmus ve Lefevre d'Etaples gibi
hümanistler platonculuğu benimsediler. Ficino'nun ortaya koyduğu "platonik
aşk" kavramı, şairlerin esin kaynağı olurken (Maurice Sceve, Louise Labbe,
Spenser, Michelangelo), platoncu ve yeniplatoncu metinler de Botticelli,
Raffaello, Michelangelo gibi ressamları etkiledi. Modern fizik de, platoncu
matematikçilikle yeniden Kepler ve Galilei'ye bağlanarak, Aristoteles'in
niteliksel biliminden uzaklaştı. XVII. yy.'dan itibaren platonculuk, Cambridge
"platoncular"ı bir yana bırakılırsa, bir akım olarak ortadan kalkmış
olmakla birlikte, bugün dahi birçok filozof üzerinde etkisini
hissettirmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder