Sosyoloji,
toplumsal olayları bilimsel bir disiplinle inceler. Tarafsız, düzenli ve en
doğru bilgiye ulaşmak için çeşitli yöntemler kullanır. Yöntem, doğru bilgi elde
etme sürecinde sosyolojinin kullandığı kurallar ve araçlar bütünüdür.
1- Sosyolojik Yöntemler
a.
Toplumsal olay ve olguları araştırır ve belirler.
– Olay: Bir toplumda gelişen tek tek durumlardır. Tekildir ve somut olarak yaşanmıştır. Örneğin: 1789 Fransız İhtilali, Kurtuluş Savaşı, I. Dünya Savaşı, Ali’nin doğumu, Ayşe’nin okula gitmesi…
– Olgu: Olaylardan yola çıkılarak ulaşılan genellemelerdir. Tümel ve soyutturlar. Örneğin: İhtilal, savaş, doğum, eğitim…
– Olay: Bir toplumda gelişen tek tek durumlardır. Tekildir ve somut olarak yaşanmıştır. Örneğin: 1789 Fransız İhtilali, Kurtuluş Savaşı, I. Dünya Savaşı, Ali’nin doğumu, Ayşe’nin okula gitmesi…
– Olgu: Olaylardan yola çıkılarak ulaşılan genellemelerdir. Tümel ve soyutturlar. Örneğin: İhtilal, savaş, doğum, eğitim…
b.
Olaylar arasında neden-sonuç bağı kurar.
c.
Ulaştığı bilgilerden toplumların tümü için geçerli genellemelere ulaşmaya
çalışır.
Bunu yapmak için sosyoloji üç ayrı yöntem kullanır:
– Tümevarım: Tek tek olayların bilgisinden genel bir bilgiye ulaşma.
– Tümdengelim: Genel bilgiden hareketle yaşanmış olan tek tek olayları anlamlandırma.
– Birleştirici Yöntem: Herhangi bir olayı genel olarak toplumdan soyutlamadan, aksine toplumla iç içe değerlendirerek tanımlama.
Bunu yapmak için sosyoloji üç ayrı yöntem kullanır:
– Tümevarım: Tek tek olayların bilgisinden genel bir bilgiye ulaşma.
– Tümdengelim: Genel bilgiden hareketle yaşanmış olan tek tek olayları anlamlandırma.
– Birleştirici Yöntem: Herhangi bir olayı genel olarak toplumdan soyutlamadan, aksine toplumla iç içe değerlendirerek tanımlama.
ÖRNEK :
“M.Ö. V yüzyıl Atina’sı hakkında pek çok bilgi kaynağı vardır. Ancak bunların çok büyük bir kısmı o dönemde yaşamış olan “Atinalı yurttaşlar” tarafından yazılmıştır. Bu yüzden dönemin Atina’sının bir Persliye, bir köleye ya da yerleşmiş bir Korintli’ye nasıl göründüğü hakkındaki bilgilerimiz pek azdır. Tarihsel belgelerin yazarları, olayları kendi görüş ve duyguları doğrultusunda değiştirmiş olabileceklerinden o dönem Atina’sının gerçek durumu yazılanlardan ve anlatılanlardan farklı olabilir.
Bu parçada sözü edilen duruma düşmemek için, günümüz olaylarını inceleyen bir tarihçi nasıl bir yol izlemelidir?
A) Belgelerdeki eksiklikleri yorum yaparak tamamlamalıdır.
B) Yalnız yabancı gözlemcilere dayanan belgelerden yararlanmalıdır.
C) İlk elden yazılmış belgelerden yararlanmalıdır.
D) Değişik kaynaklara dayalı belgelerden yararlanmalıdır.
E) Yalnız resmi kaynakları kullanmalıdır.
(1983/ÖSS)
“M.Ö. V yüzyıl Atina’sı hakkında pek çok bilgi kaynağı vardır. Ancak bunların çok büyük bir kısmı o dönemde yaşamış olan “Atinalı yurttaşlar” tarafından yazılmıştır. Bu yüzden dönemin Atina’sının bir Persliye, bir köleye ya da yerleşmiş bir Korintli’ye nasıl göründüğü hakkındaki bilgilerimiz pek azdır. Tarihsel belgelerin yazarları, olayları kendi görüş ve duyguları doğrultusunda değiştirmiş olabileceklerinden o dönem Atina’sının gerçek durumu yazılanlardan ve anlatılanlardan farklı olabilir.
Bu parçada sözü edilen duruma düşmemek için, günümüz olaylarını inceleyen bir tarihçi nasıl bir yol izlemelidir?
A) Belgelerdeki eksiklikleri yorum yaparak tamamlamalıdır.
B) Yalnız yabancı gözlemcilere dayanan belgelerden yararlanmalıdır.
C) İlk elden yazılmış belgelerden yararlanmalıdır.
D) Değişik kaynaklara dayalı belgelerden yararlanmalıdır.
E) Yalnız resmi kaynakları kullanmalıdır.
(1983/ÖSS)
Çözüm :
Paragrafta anlatılana göre Antik Yunan dönemiyle ilgili olarak elde edilen bilgiler bize geçek olayları göstermekten uzaktır. Bunun nedeni bu dönemdeki belgeleri “Atinalı yurttaşların” hazırlamış olmalarıdır. Bu yüzden elimizdeki bilgilerin öznel olacağı vurgulanmış, bize bir bu dönemdeki bilgilere güven duymamamız önerilmiştir. Ancak soruda “günümüz olaylarını” inceleyen bir tarihçinin ne yapması gerektiği sorulmuştur.
Dikkat edilmesi gereken nokta, sorunun doğru anlaşılmasıdır. Eğer, soruyu “tarihçinin Antik Yunan’daki, bu olumsuz durumu düzeltmek için yapması gereken nedir?” şeklinde anlayacak olursak “A” seçeneği bizi yanıltabilecektir. Çünkü bu dönemde başka kaynak olmadığı için yorum yapmaktan başka çare kalmamaktadır.
Oysa “günümüz” olaylarının incelenmesi sırasında değişik kaynaklar da bulunmaktadır. Bu sebepten, “ilk elden bilgilere ulaşmak” önemli olsa da yeterli değildir. Tıpkı ne “sadece resmi kaynakların” ne de “sadece yabancı kaynakların” yeterli olmaması gibi. Tarihçi elindeki kaynak bolluğunu iyi kullanmalı ve “değişik kaynaklardan yararlanmalıdır.”
Yanıt: D’dir.
Paragrafta anlatılana göre Antik Yunan dönemiyle ilgili olarak elde edilen bilgiler bize geçek olayları göstermekten uzaktır. Bunun nedeni bu dönemdeki belgeleri “Atinalı yurttaşların” hazırlamış olmalarıdır. Bu yüzden elimizdeki bilgilerin öznel olacağı vurgulanmış, bize bir bu dönemdeki bilgilere güven duymamamız önerilmiştir. Ancak soruda “günümüz olaylarını” inceleyen bir tarihçinin ne yapması gerektiği sorulmuştur.
Dikkat edilmesi gereken nokta, sorunun doğru anlaşılmasıdır. Eğer, soruyu “tarihçinin Antik Yunan’daki, bu olumsuz durumu düzeltmek için yapması gereken nedir?” şeklinde anlayacak olursak “A” seçeneği bizi yanıltabilecektir. Çünkü bu dönemde başka kaynak olmadığı için yorum yapmaktan başka çare kalmamaktadır.
Oysa “günümüz” olaylarının incelenmesi sırasında değişik kaynaklar da bulunmaktadır. Bu sebepten, “ilk elden bilgilere ulaşmak” önemli olsa da yeterli değildir. Tıpkı ne “sadece resmi kaynakların” ne de “sadece yabancı kaynakların” yeterli olmaması gibi. Tarihçi elindeki kaynak bolluğunu iyi kullanmalı ve “değişik kaynaklardan yararlanmalıdır.”
Yanıt: D’dir.
Sosyolojide Kullanılan Yöntemler
Yöntem
UYARI : Yöntem ve teknik
kavramları genellikle yanlış olarak birbirlerinin yerine kullanılmaktadır.
Teknik, seçilen yönteme bağlı olarak belirlenen bilgi toplama aracıdır.
Bir
araştırmanın başından sonuna kadar izlenmesi gereken düşünsel yoldur.
Sosyolojide kullanılan yöntemler şunlardır :
Tümdengelim : Tümdengelim, gerek akıl gerekse gözlem ve deney yoluyla elde edilmiş genel bir ilkeyi ayrı ayrı olaylara uygulamaktır. Başka bir deyişle, özelin bilgisini genel yargılardan çıkarmaktır.
Toplumsal değişmenin çok hızlı olduğu dönemlerde suç oranı artar.
Tümdengelim : Tümdengelim, gerek akıl gerekse gözlem ve deney yoluyla elde edilmiş genel bir ilkeyi ayrı ayrı olaylara uygulamaktır. Başka bir deyişle, özelin bilgisini genel yargılardan çıkarmaktır.
Toplumsal değişmenin çok hızlı olduğu dönemlerde suç oranı artar.
İstanbul’un
toplumsal değişme hızı çok fazladır.
O
halde İstanbul’da suç oranı artar.
Yukarıdaki
örnekte de görüldüğü gibi tümdengelim yöntemi bize yeni bir bilgi vermez. Genel
yargıların içerisindeki saklı olan bilgileri açığa çıkartır.
Tümevarım : Tümevarım,
gözlenen tek tek olgulardan yola çıkarak genel yargılara ulaşmaktır. Başa bir
deyişle, tümevarım özelden genele giden bir akıl yürütme türüdür.
Gözlediğim Seyrek köyünde köyden kente göç oranı azdır.
Gözlediğim Seyrek köyünde köyden kente göç oranı azdır.
Gözlediğim
Ortaklar köyünde köyden kente göç oranı azdır.
Gözlediğim
Yanıklar köyünde köyden kente göç oranı azdır.
Gözlediğim
Geren köyünde köyden kente göç oranı azdır.
O
halde sulu tarımın yapıldığı köylerde köyden kente göç oranı azdır.
Tümevarım
mı, Tümdengelim mi?
Bilimsel
araştırma sürecinde tümevarım ve tümdengelim yöntemleri birbirlerini tamamlar
niteliktedir.
Tek
tek olgulardan genel ilkelere ulaşılır (tümevarım).
Genel
ilkelerden yola çıkılarak varsayımlarda bulunulur (tümdengelim).
Varsayımların
doğruluğunu sınamak için deneyler ve incelemeler yapılır. Bu incelemelerin
sonucunda genel ilkelere ulaşılır (tümevarım).
Anoloji : Anoloji, iki
benzer olay arasında karşılaştırma yaparak sonuca ulaşmaktır. Arjantin’de
enflasyon oranı yüksek olduğundan toplumsal muhalefet fazladır. Yunanistan’da
da enflasyon oranı yüksektir. O halde, Yunanistan’da da toplumsal muhalefet
fazladır.
UYARI : Anolojinin tümevarım yönteminden farkı şudur : Tümevarım, özelden genele bir akıl yürütmedir, Anoloji ise özelden özele bir akıl yürütmedir.
UYARI : Anolojinin tümevarım yönteminden farkı şudur : Tümevarım, özelden genele bir akıl yürütmedir, Anoloji ise özelden özele bir akıl yürütmedir.
Birleştirici Yöntem : Birleştirici
yöntemde, incelenen toplumsal olay ile ilgili olan diğer olaylar da göz önüne
alınarak açıklamalar yapılır. Çünkü, toplumsal olaylar bir bütündür.
Araştırmacı da toplumsal olayların karşılıklı bağlılığına ve etkileşimine
dikkat etmek zorundadır.
UYARI : Birleştirici yöntem her ne kadar yöntem olarak anılsa da başlı başına yöntem olmaktan çok, bir yöntem ilkesidir.
UYARI : Birleştirici yöntem her ne kadar yöntem olarak anılsa da başlı başına yöntem olmaktan çok, bir yöntem ilkesidir.
Sosyolojinin Yöntem
ve İlkeleri :
Somutluk : Sosyoloji yer ve zaman bakımından belirli olan olguları inceler. Sosyolog, hayalinde tasarladığı ideal toplum modelleriyle (ütopyalarla) ilgili değildir.
Somutluk : Sosyoloji yer ve zaman bakımından belirli olan olguları inceler. Sosyolog, hayalinde tasarladığı ideal toplum modelleriyle (ütopyalarla) ilgili değildir.
Nesnellik
: Sosyolog, toplumları toplumsal ve bireysel değer yargılarından sıyrılarak
inceler.
Sınırlılık : Sosyolog, hem incelediği konuyu hem de araştırma yaptığı alanı (sahayı) sınırlandırmak zorundadır. Evren araştırmanın kapsadığı alandır. Sosyolog genellikle araştırmasının kapsadığı alandaki bireylerin tümünden bilgi toplayamaz. Sosyolog bu durumda evreni temsil etme yeteneğine sahip birimleri (örneklem gruplarını) seçerek, araştırmasını bu birimler üzerinde sürdürür.
Sınırlılık : Sosyolog, hem incelediği konuyu hem de araştırma yaptığı alanı (sahayı) sınırlandırmak zorundadır. Evren araştırmanın kapsadığı alandır. Sosyolog genellikle araştırmasının kapsadığı alandaki bireylerin tümünden bilgi toplayamaz. Sosyolog bu durumda evreni temsil etme yeteneğine sahip birimleri (örneklem gruplarını) seçerek, araştırmasını bu birimler üzerinde sürdürür.
Karşılıklı
bağımlılık : Sosyolog, incelediği değişkenlerle diğer değişkenlerin karşılıklı
etkileşim içerisinde olduğunu gözardı etmemelidir. Örneğin, köyden kente göçün
nedeni sadece ekonomik nedenlerle açıklanamaz; ekonomik nedenlerin yanı sıra
hukuksal, dinsel vb. nedenler de köyden kente göçü etkiler.
Dinamiklik
: Sosyolog, toplumsal olguların zaman ve mekan içinde değiştiğini göz önüne
almak zorundadır.
Bütünlük
: Toplumsal olaylar ancak toplumun genel yapısıyla ilişkilendirildiği zaman
anlam kazanır.
Öngörü
sağlama : Sosyolog, mevcut verileri değerlendirerek ilerde ortaya çıkabilecek
olayları önceden kestirebilir.
Kavramları
açık seçik tanımlama : Sosyolog, araştırmasında kullanacağı kavramları daha
araştırma projesinin başında tanımlamaktadır.
Sosyolojide
Kullanılan Başlıca Araştırma Teknikleri
Teknik
Teknik
Teknik,
seçilen yönteme bağlı olarak belirlenen bilgi toplama aracıdır. Sosyolojinin
kullandığı belli başlı araştırma teknikleri şunlardır.
Gözlem
: Toplumsal yaşamla ilgili olayları oluşum koşulları içinde amaçlı ve sistemli
bir biçimde izlemek ve kaydetmektir.
Gözlem çeşitleri şunlardır :
Belgeler Üzerinde Yapılan Gözlem : Araştırılan konu ile ilgili kitap, yazıt, film ya da ses, kayıt, nesne, istatistik vb. belgeleri incelemektir.
Belgeler Üzerinde Yapılan Gözlem : Araştırılan konu ile ilgili kitap, yazıt, film ya da ses, kayıt, nesne, istatistik vb. belgeleri incelemektir.
Kapsamlı
Gözlem : Çok sayıda bireyden oluşan bir toplumsal grubun ekonomik, kültürel ve
toplumsal özelliklerinin görüşmelerle araştırılmasıdır.
Yoğun
Gözlem : Kapsamlı gözlemin yetersiz kaldığı durumlarda araştırma konusu ile
ilgili az sayıda insanla derinlemesine görüşülmesidir.
Katılarak
Gözlem : Araştırmacının incelediği toplumun yaşantısına katılarak bilgi
toplamasıdır. Çoğunlukla antropologların kullandığı bir bilgi toplama aracıdır.
Katılarak gözlemde ideal olan incelenen kültürün içinde dört mevsim yaşamaktır.
Ancak bu zorunlu bir koşul değildir. Katılarak gözlemin olumsuz yönü
araştırmacının uzun süre inceleme yaptığı toplumun içinde kalarak
objektifliğini yitirmesidir.
Anket
: Anket, kişilerin belirli konulardaki tutumlarını, düşüncelerini saptamak için
hazırlanmış soru listesiyle bilgi toplamaktır. Anket uygulanırken genellikle
araştırmacılar ile anket uygulayan kişiler karşı karşıya gelmezler. Dağıtılan
anketler bireyler tarafından doldurulur.
Görüşme : Önceden hazırlanmış soruların, araştırma konusuyla ilgili kişilere yüz yüze sorulmasıdır. Görüşmede, anketten farklı olarak görüşmeciyle görüşülen kişi karşı karşıya gelmektedir.
UYARI : Enformel görüşmelerde önceden hazırlanmış sorular doğrudan değil de sohbet havası içinde sorulur.
Görüşme : Önceden hazırlanmış soruların, araştırma konusuyla ilgili kişilere yüz yüze sorulmasıdır. Görüşmede, anketten farklı olarak görüşmeciyle görüşülen kişi karşı karşıya gelmektedir.
UYARI : Enformel görüşmelerde önceden hazırlanmış sorular doğrudan değil de sohbet havası içinde sorulur.
Monografi
: Aile, köy gibi küçük grupların ya da bir örnek olayın tüm değişkenleriyle
derinlemesine bir şekilde incelenmesidir. Monografiler şu şekillerde olabilir :
Köy-şehir monografileri
Köy-şehir monografileri
Sendika
ve parti gibi kuruluşların monografileri
Kan
davası gibi özel bazı örnek olayları ele alıp inceleyen monografiler.
UYARI
: Monografi tekniğinde, diğer tekniklerde olduğu gibi, seçilen birimin evreni
temsil etme özelliği göstermesi gerekir.
Sosyometri
: Sosyometri, küçük gruplarda kimin kimden hoşlanıp hoşlanmadığını saptamaya
yarayan bir tekniktir. Sosyometri küçük gruplarda yıldız ve itilen kişileri
saptamaya yarar. Testin sonuçlarından yararlanarak grubun sosyogramı (ilişki
haritası) çıkartılır.
İstatistik : Sosyolog, diğer tekniklerle toplanılan verilen ne anlama geldiğini ve bunlardan nasıl geçerli sonuçlar çıkartılabileceğini bilmek için istatistiksel tekniklerden yararlanmak zorundadır.
İstatistik : Sosyolog, diğer tekniklerle toplanılan verilen ne anlama geldiğini ve bunlardan nasıl geçerli sonuçlar çıkartılabileceğini bilmek için istatistiksel tekniklerden yararlanmak zorundadır.
Bilimsel
Araştırma Sürecinin Aşamaları
Kavramsal
Model Aşaması
Araştırma
probleminin hissedilmesi, kaynak tarama
Problemin
sınırlandırılması
Araştırma
amacının belirlenmesi
Varsayımların
(denencelerin) ortaya atılması
Araştırma
Aşaması
Araştırma
Evreninin belirlenmesi
İstatistiki
tekniklerden yararlanarak araştırma örneklerinin seçilmesi
Verilerin
toplanması
Çözümleme
(Analiz) Aşaması
Verilerin
istatistiki tekniklerle işlenmesi, sunulması; verilerin varsayımları doğrulayıp
doğrulamadığının belirtilmesi
Bireşim
(Sentez) Aşaması
Çözümleme
aşamasında elde edilen sonuçlar yorumlanarak sistematik bilgilere (kuramlara –
teorilere) ulaşılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder