Edmund Husserl
Edmund Husserl,
8 Nisan 1859′da Moravya’da Possnitz’de doğdu 27 Nisan 1938′de Freiburg’da öldü.
Berlin ve Viyana’da matematik, fizik, astronomi, felsefe eğitimi aldı. 1882′de
Viyana Üniversitesi’nde matematik doktorası yaptı. [[]]1883′ten itibaren matematiksel
çözümlemeler içeren çalışmalarıyla dikkat çekti. 1901-1916 yıllarında Göttingen
Üniversitesinde matematik ve felsefe dersleri verdi. Bu arada, zamanının önemli
düşünürleriyle, örneğin W.Dilthey ve M.Scheler gibi isimlerle etkileşim hâlinde
oldu.
Husserl’de her
zaman felsefeye yeni bir yön çizme eğilimi olduğu belirtilebilir, çünkü onun
düşüncesine göre felsefe her tür sonradan inşa edilmiş kurgusal bağıntıdan ayrı
olarak kendini özsel olarak temellendirmelidir. Husserl Hegelcilik’in etkisini
yitirdiği ve Yeni-Kantçılık’ın akademilerde etkili bir güç haline geldiği bir
dönemde felsefeye yeni bir yön verme çabasında oldu. Felsefe içerisinde tüm
metafizik spekülasyonlardan ve bilimci ön yargılardan sıyrılmayı arzu eden
yepyeni bir başlangıç yapmaya ve bu hayli emek isteyen başlangıca uygun, pekin
bir felsefe sistematiği oluşturmaya yöneldi ve fenomenoloji olarak bilinen
felsefe hareketinin temellerini attı. Göttingen Üniversitesi’inde verdiği beş
dersi türkçeye çevrilmiştir. Bu metin “Mantık Araştırmaları” ile “İdeler” adlı
eserleri arasındaki bir döneme aittir ve Husserl’in “transandantal” bir
fenomenolojiye geçişini mümkün kılan anahtar kavram “indirgeme”nin(Reduktion)
ilk belirdiği yazılardan biridir.
Her ne kadar başka filozoflarda da fenomenolojik kavrayışa
ortak bir takım felsefi kaygılar görmekteysek de, özgün ve özgürleştirici bir
felsefi hareket olarak fenomenoloji ilk kez Husserl tarafından, felsefeyi pekin
bir inceleme yöntemi olarak kurmak amacıyla kullanıldı. Husserl’ın
fenomenolojisinde, çıkış noktası olarak hocası Franz Brentano’nun belirleyici
bir rolü vardır. Husserl, kendi fenomenolojik yöntemini dayandırdığı
“yönelimsellik” fikrini Brentano’dan alır ve onu geliştirmek suretiyle
hocasında mevcut olmayan özgün bir yönelimsellik anlayışı sunar.
Husserl’in amacı her şeyden önce, felsefeyi tabansız önyargılarından kurtarıp ayakları yere sağlam basan bir araştırma yapısına kavuşturmaktır. Bu yaklaşıma uygun olarak, kendisinden önce aynı fikre sahip olan düşünürler gibi, o da belirli bir özgül yöntemle felsefenin bağımsız bir varlık alanına sahip olduğu fikrinden hareket etti. Bu özgül varlık alanı elbette fenomenlerden oluşmaktaydı. Ki, bunlar bilinen anlamda “gerçek” nesnelerden oluşmamaktadır, yani sadece tikel deneyim ve ampirik duyu verisi ile bilinen şeyler değildir. Felsefenin görevi, fenomenler dünyasına girmek ve orada şeylerin özsel yapısını görüp anlamaktır. Fenomenolojik yöntem bu noktada devreye girer. Buna göre belirli bir varlık yorumu ışığında fiziki ve “gerçek” bir biçimde tek-yanlı kavranan nesne ve özne parantez içine alınır, yeni ve köklü bir öznellik alanına geri dönülür, onun bağlılaşığı olarak da yeni bir nesnel kutup keşfedilir. Bakış açısında gerçekleşen bu değişiklik fenomenoloji için şeylerin özüne erişim izni veren bir metodolojik başlangıç işlevi görür.
Özetle, özgül bir felsefe disiplini olarak Fenomenoloji’nin kurucusu Husserl’dir. Heidegger, Merleau-Ponty ve Sartre gibi varoluşçu felsefecileri derinden etkilemiş olmanın yanı sıra, daha sonradan Foucault ve Jacques Derrida gibi yirminci yüzyılın ikinci yarısında etkilerini hissettiren felsefecilerin düşüncesinde de önemli bir rol oynayacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder