Logos
(Ussal Yasa)
Ussal
yasa.
Logos sözcüğü Yunanca’da usla kavrama anlamındadır. Ve duyguları kavrama
anlamındaki pathos sözcüğü karşılığında kullanır. Kök anlamıyla ilgili olarak
us ve bu usa dayanan söz yasa düzen bilgi anlamlarını dile getirir.
10. yüzyılda Herakleitos logos’u evreni düzenli bir bütün olarak kuran ve
hareket ettiren ussal ilke biçiminde tanımlamıştır. Buna göre logos hem
oluşumların altında yatan ve onları biçimlendiren düzen ilkesi hem de evrenin
böyle bir düzen olarak kavranmasında belirleyici olan bilgi ilkesiydi; evrenin
kavranması belirli orantılara yani karşılıklı ilişki içindeki yas niteliğinde
bağlantılara göre gerçekleşiyordu. Bu anlamıyla logos özellikle rastlantı ve
gelişigüzelliğin karşıtıdır. Herakleitos’un verdiği anlam Anaksagoras’ın baş kavramı olan “nous” dan farklıdır. Nous bir
düzenleyici olarak evrenden önce de vardır ve evrene dışardan gelir logos ise
evrenle birliktedir ve evrensel oluşun içindedir. Herakleitos her şey çıkar
geçer der; evrende kalıcı olan hiçbir şey yoktur. Bu sürekli evrensel
değişiklilik logos için düzenlenmiştir. Logos yasasına göre olup örtmektedir.
Platon’a göre bilgi logosta
temelleri idealar hem düşünceler hem de bu düşüncelerin ilkesiz sonsuz
nesneleridir. Düşünce ile nesne arasındaki özdeşlik bu yüzdendir yani düşünce
nesnesinde her ikisi de idealarda temellendiği için uygundur. Teoloji'de logos Teoloji'de (tanrı
bilimsel olarak) tanrı sözü, tanrı ve evren arasındaki araç, her bilgiyi
olanaklı kılan tanrısal ışık; bilgi kaynağı gibi anlamlarda kullanılmıştır.
Yunanca legein "söylemek" anlamındadır, bu yüzden Hristiyan teologları logos deyimini
"tanrısal söz" anlamında kullanmışlardır; insan kılığına giren İsa’da
gerçekleşen tanrısal sözdür. Orta çağ
skolastiği, özellikle Augustinus,
logos kavramını tanrısal ışık, bilgi kaynağı; yani bizzat tanrı anlamında
kullanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder