3 Mayıs 2019 Cuma

Stanford-Binet Zekâ Ölçeği

Stanford-Binet Zekâ Ölçeği
İlk zekâ testi 1904 yılında Fransız psikolog Alfred Binet tarafından hazırlanmıştır. Devlet okullarında okuyan öğrencilerdeki zihinsel geriliklerin nedenlerini araştırma amacıyla bir kurul oluşturulmuş, bu kurulda görevli olan Binet 1905'te zekâyı ölçmek için ilk zekâ testini gerçekleştirmiş ve yayınlamıştır. Otuz sorudan oluşan ölçekteki maddeler yaklaşık olarak aynı güçlükteki soruları içermektedir. 

Binet, asistanı Theodore Simon ile 1908'de ölçekte düzeltmeler yapmış; alt testleri yaş gruplarına göre ayırmış ve zekâ yaşı kavramını ilk kez kullanmıştır. Çocuğun ölçekte aldığı puan, zekâ yaşı (ZY) olarak ifade edilmeye başlanmıştır. Örneğin; çocuğun takvim yaşı (TY) ne olursa olsun; ölçekte 10 yaş düzeyindeki bütün test maddelerini doğru olarak yanıtlamışsa ve 11 yaş düzeyinden hiçbir maddeyi yanıtlayamamışsa, bu çocuğun zekâ yaşı 10'dur. Eğer bu çocuğun takvim yaşı 8 ise çocuğun zihinsel etkinliği iyi; eğer takvim yaşı 11 ise zekâ yaşı bir yaş geridir. Binet-Simon Ölçeği birçok kez gözden geçirilerek bazı düzeltmeler yapılmıştır. Stanford Üniversitesinde öğretim üyesi olan Terman bu testleri daha kullanışlı bir hâle getirmiştir. Amacı testi değişen kültür ve toplum yapısına uygun olarak yenilemektir. 

Stanford-Binet Zekâ Ölçeği bir kutu içinde değişik yaş gruplarına uygun olarak hazırlanan malzemelerden oluşmuştur. Küçük yaşlar için oyuncaklar, basık kartlardan oluşan iki broşür, yanıtları kaydetmek için yanıt kâğıdı ve test uygulama el kitabı kutunun içindeki malzemelerdir. Ölçek, iki yaşından yetişkin yaşlara kadar gruplanmıştır. İkiyle beş yaş arasındaki testler altı aylık dönemler şeklinde oluşturulmuştur. Bu yaşlarda gelişim çok hızlı olduğu için böyle bir düzenleme yapılmıştır. Stanford-Binet Ölçeği'nin Türkiye için normları çıkarılmıştır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder