Biliş, insanın dünyayı tanımaya ve anlamaya yönelik
zihinsel etkinlikleridir. Bilişsel yaklaşıma göre insan diğer canlılardan
farklı olarak dikkat, algı, düşünme gibi zihinsel süreçlerle etkin bir canlı
olarak çevresini anlar ve yorumlar. O halde davranışları biçimlendiren bilişsel
süreçlerdir. Bilişsel süreçler insanın gelişim aşamalarına göre sırayla ortaya
çıkar. İnsanı gelişmiş bir bilgisayar sistemi olarak gören bu yaklaşım,
insan zihninin bilgi edinmek, bilgiyi işlemek ve depolamak gibi işlemler
yaptığı görüşündedir. Bilişsel yaklaşım, kendine özgü eğitim anlayışları da
geliştirmiş, öğrenmenin gerçekleşmesi için gelişim aşamalarının tamamlanması
gereğini vurgulamıştır. Temsilcisi J. Piaget dır.
Ek Bilgi:
Bilim ve biliş (cognition) olguları hep insanın
ilgisini çekmiş, değişik yaklaşımların konusu olmuştur. Bilgi edinme ve bilinçli
duruma gelme sürecinin öğrenme, davranış üzerindeki etkileri psikolojinin
konusunu oluşturur. Çağdaş biliş anlayışında iki yaklaşım göze çarpar.
Bunlardan biri Bilgi işlemi yaklaşımdır. Bunda düşünceyi ve usavurma (akıl
yürütme) süreçlerini açıklamak amaçtır. Bu yaklaşım insan zihnini çeşitli
programlara göre bilgi edinmek, bilgiyi işlemek, depolamak ve kullanmak üzere
tasarlanmış gelişkin bir bilgisayar sistemi olarak ele alır.
Diğer yaklaşım Jean Piaget’nin çalışmalarına dayanan
yaklaşımdır. Gelişme psikolojisi alanındaki çalışmaları ile tanınan Piaget,
çocuğun yetişkinliğe değin bir dizi zihinsel gelişim evrelerinden geçtiğini
savunmuştur. Piaget, çocukta dört gelişim evresi saptamıştır. Piaget’nin
gelişme ile ilgili görüşleri eğitim anlayışında değişiklikler getirmiştir.
Belli kavramların özümlenebilmesi için zihinsel
gelişmede belli aşamaların tamamlanmış olmasının gereği anlaşılmıştır.
Öğretmenin görevi çocuğa yanlızca bilgi aktarmak değil, ona dünyayı
keşvetmesinde rehberlik etmektir.
ABD’li psikolog ve eğitimci Jerame S. Bruner, küçük
çocuklarda algı, öğrenme, bellek gibi biliş biçimleri konularındaki çalışmaları
ile eğitim anlayışında etkili olmuştur. Çalışmaları, ders proğramlarının
yeniden düzenlenmesini sağlamıştır. Bruner’e göre; bütün çocuklarda doğal bir
merak ve değişik konulara ilgi vardır. Hangi gelişim amacında olursa olsun her
çocuğa uygun biçimde verilmesi koşuluyla her konuyu öğretmek mümkündür
donuşumkonagı.net
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder