Sosyometri: Sosyometri, küçük gruplarda üyeler arasında çekim ve
itim ilişkilerine dayanarak, grubun tutkun veya dağınık olup olmadığım
belirlemek amacıyla kullanılan bir araştırma tekniğidir. Örneğin, bir sımftaki öğrencilerin, bir iş yerinde
çalışanların, yurtta kalan çocukların ilişkilerinde karşılıklı sempati ya da
antipatileri, ilgi veya ilgisizlikleri, sosyometrik testlerin bu grup bireylerine uygulanması yoluyla grubun dayanışma- anlaşabilme
düzeyi sosyogramlar şeklinde saptanır. Böylece, grupların dinamik yapıları tasvir
edilmiş olur. Olumsuz durumlar varsa grup yapısı yeniden düzenleme yoluna gidilir.
Sosyometri
testiyle elde edilen sonuçlar bir grafikle gösterilir. Grubun iç yapısını gösteren
bu grafik, sosyogram adını alır.Sosyometri tekniği, bize küçük gruplar
hakkında bilgi verir. Özellikle bir sınıfın öğrencilerine, bir iş yerinde
çalışanlara veya spor takımlarına uygulanması hâlinde yararlı bilgiler verir.
Sosyometri sonuçlarına göre grup üyeleri belirlenip ilişkiler ve kurallar düzenlenebilir.
Örneğin; 1944 yılında ABD Hava Kuvvetlerinde Pasifik'te görev alan havacılara
sosyometri testi uygulanarak uçuş ekiplerinin bu teste göre düzenlenmesi yoluna
gidilmiştir.
İlk
sosyometrik çalışma Moreno (Moreno, 1892-1972) tarafından yapılmıştır. Moreno'ya göre, kişiler arası ilişkileri inceleyebilmek için toplumsal
varlığı araştırmak gerekir. O, bu amaçla,
sosyometri adını verdiği teknikle, bireyler
arası ilişkileri, özellikle grup içi
çekimleri veya itimleri incelemiştir. Sosyometride önemli olan unsur, cevap
verenin durumudur.
Örneğin, teste katılan kişi bazı duygularını
belirtmek istemiyorsa, sonuçlar gerçeği ifade etmez.
Moreno’ya göre Her grubun bir dış, bir de iç yapısı vardır. Dış yapı, dıştan gözlenebilen
yapıdır. Grup üyelerinin oturma yerleri, sıra düzeni gibi özellikler grubun dış
yapısıyla ilgilidir. İç yapı, grup üyeleri arasındaki ilişkilerden oluşur. Grup
üyelerinin duyduğu karşılıklı sempati veya antipatileri, ilgi veya ilgisizlikleri,
kısaca çekim ve itimleri iç yapıyı verir. Sosyometri testi, bu iç yapıyı
belirlemeyi amaçlayan sorulardan oluşur. İç yapıyı oluşturan duygusal bağlantılar,
insan yaşamının en önemli yanıdır. Bir grubun üyelerine birbirlerine karşı ne
hissettiklerini sormak temeline dayanan sosyometri, grup üyelerinin diğerleri
hakkındaki düşüncelerinin öğrenilmesini amaçlar.
Ek Bilgi:
SOSYOMETRİK TEKNİKLER
Sosyometrik teknikler, bir grup içerisinde bulunan
bireyler arasındaki toplumsal ilişkileri inceleyip ortaya çıkarmaya yarayan
tekniklerdir. Sosyometrik tekniklerin, okullarda sınıf-içi toplumsal yapıyı
incelemede ve özellikle öğrenciler arasındaki arkadaşlık ilişkilerini
belirlemede önemli yeri vardır. Sosyometrik tekniklerden elde edilen bilgilerin
rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bireyin kişiler arası
ilişkilerini geliştirmede kullanılabilir. Ancak, sosyometrik tekniklerle elde
edilen bilgilerden öğretmenlerin özellikle sınıf öğretmenlerinin daha geniş bir
şekilde yararlanmaları mümkündür. Bu teknikler yardımıyla sınıftaki liderler,
kenarda kalmışlar, kafadarlar(klikler) kümelenmeler görülebilir; çeşitli grup faaliyetlerinde
birlikte çalışabilecek grup üyeleri seçilebilir, sınıfın oturma düzeni
düzenlenebilir, sınıftaki klikleşmeler belirlenerek bu kümeleşmeler daha
sağlıklı ve yararlı yönlere kanalize edilebilir. Sınıf ya da grup içerisindeki
üyeler arasındaki ilişkileri incelemek amacı ile kullanılabilecek teknikler
birkaç tanedir.
SOSYOMETRİ
Bir grubun üyeleri arasındaki etkileşim örüntüsünü
tespit etmek amacıyla kullanılan tekniğe sosyometri adı verilir. Sosyometri,
bir grubu oluşturan bireylerin sosyal durumunu, birbirleriyle olan ilişki
biçimlerini, grup içerisindeki alt gruplar, klikler, ve grubun gerçek görünümü
ve grup bütünlüğü hakkında bilgi almak amacıyla kullanılan bir tekniktir.
Okulda öğrencilerin;
- Kimlerle arkadaş oldukları,
- Oluşturdukları yaş gruplar,
- Kimlerle işbirliği yapabildikleri,
- En çok sevilen öğrencinin kim olduğu,
- Kimlerin grup işbirliği ve oyun dışında kaldıkları,
- Kimlerin grupları meydana getirdikleri ve sınıftaki
gruplaşmaların kimler tarafından ve nasıl yönetildiği,
- Grubun ya da sınıfın lideri kim olduğu, sosyometri
yoluyla anlaşılabilir.
Sosyometri uygulamasında güvenilir sonuçlar elde etmek
için bazı kurallara dikkatle uyulması gerekir. Bu kurallar şu şekilde
özetlenebilir:
1) Sosyometri uygulamaya başlamadan önce hangi amaçla
ya da hangi tür bilgi edinmek istendiğine karar verilmeli ve sorular buna göre
hazırlanmalıdır. Bir proje grubu oluşturmadan önce hangi öğrencilerin
birbirlerine akademik yardım sağlayabileceklerini öğrenmek isteyen bir
öğretmen, “En çok sevdiğiniz bir arkadaşınız” şeklinde bir soru sorması
anlamsızdır. Böyle bir amaç için sorulabilecek en uygun soru “Projede kimlerle
çalışmak istersiniz” şeklinde olabilir.
2) Sosyometri uygulama sırasında sonuçların gizli
tutulacağı hakkında tüm bireylere güvence verilmelidir.
3) Test uygulamadan önce öğretmen ile uygulama yapacağı
sınıf ya da grup öğrencileri arasında sağlıklı ilişkilerin olması gerekir.
4) Sosyometri uygulaması dostça bir hava içerisinde
hiçbir zorlama olmadan yapılmalıdır. Uygulamada sınıfta ya da grupta sınav
ortamı oluşturulmamalı, bireylerin seçimlerini ve tercihlerini kendiliğinden
serbestçe yapabilmeleri sağlanmalıdır.
5) Sosyometri uygulamasından önce sınıftaki ya da
gruptaki üyelerin birbirlerini yeterince tanımış
olmaları gerekir.
6) Sosyometri uygulaması aynı sınıf ya da grupta
belirli aralıklarla tekrarlanmalıdır. Çünkü, üyeler
arasındaki ilişkilerin zamanla yapısı ve biçimi
değişebilir. Tek bir uygulama ile ortaya çıkarılan kişiler arasındaki sosyal
ilişkileri doğru ve güvenilir saymak yanıltıcı olabilir.
7) Sosyometri uygulamalarında karşılıklı seçime esas
olacak durum örnekleri açık ve basit olmalı;
ancak her uygulamada farklı durumlar verilmelidir.
Ancak, bu şekilde ilişkilerin gerçek durumu hakkında bilgi edinilebilir. Örneğin,
yapılacak bir seçime ilişkin durumlar bir uygulamada “birlikte oturmak” başka
uygulamalarda “birlikte çalışmak”,”birlikte sinemaya gitmek”, “birlikte
yolculuk etmek” gibi değişik durumlardan oluşmalıdır.
8) Sosyometri tekniği ile elde edilen bilgiler gizli
tutulmalı, bu bilgiler uygun yaklaşım biçimleriyle bireylerle paylaşılmalıdır.
Sosyometri Tekniğinin Uygulanması
Gerekli kurallara uyarak sınıf ya da grupta sosyometri
uygulaması için güvenli bir ortam sağlandıktan sonra, imkan var ise bireylere
verilecek durum ve cevaplama kağıdı gerekli açıklama ile birlikte çoğaltılmış
olarak dağıtılabilir. Teksir imkanı yok ise, önce her bireye tercihlerin
yazılabileceği büyüklükte kağıt parçaları dağıtılmak suretiyle, seçime esas
olacak durum örnekleri yazı tahtasına yazılarak ya da sözlü olarak uygulayıcı
tarafından verilebilir.
Cevaplama için önce çoğaltılmış ya da boş olarak
dağıtılmış kağıt parçalarına öğrencilerin önce kendi adını ve soyadını
yazmaları, sonrada verilen durum için 1., 2., 3.derecede tercih ettiği üç
arkadaşının adı ve soyadı yazmaları; yazdıkları isimleri birbirlerine
göstermemeleri, eğer cevap kağıdına yazabileceği üç arkadaşının ismi yoksa,
iki, o da yoksa bir kişinin ismini yazmaları; hiç kimse yoksa kağıdı boş
bırakmaları istenir.
Değerlendirme:
1) Uygulama yapılan grubun ya da sınıfın listesi
değerlendirme tablosuna yukarıdan aşağıya ve soldan sağa doğru yazılır
2) Cevap kağıtları listedeki isim sırasına göre sıraya
dizilir.
3) Her öğrencinin kağıdı tek tek değerlendirilerek;
seçilen öğrencinin seçilme derecesi, yatay olarak sıralanan seçen öğrenciyle
kesişen sütuna rakam olarak yazılır.
4) Birinci derecede seçilen öğrenciye 3, ikinci
derecede seçilen öğrenciye 2 ve üçüncü derecede seçilen öğrenciye l ve hiç
seçilemeyen öğrenciye 0 puan verilir. Bu işlem her öğrenci için yapıldıktan
sonra sonuçları puanlamaya işlenir.
5) Seçilen öğrencilerin seçilme puanları tespit edilip
toplam puan bölümüne kaydedilerek cevap kağıtları yok edilir ve çıkan sonuca
göre sosyogram tablosu hazırlanır.
SOSYOMETRİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ
Sevgili öğrenciler.
Sınıfınızda oturma düzenini ayarlamak amacıyla bu
teknik sizlere uygulanacaktır. Lütfen aşağıdaki açıklamaları dikkatlice
okuyunuz ve sizden istenilenleri aynen yapınız.
1) Önce kaleminizi alınız ve bu kağıdın altındaki
cevap kağıdına adınızı soyadınızı ve bugünkü tarihi açıkça yazınız.
2) Cevap verirken yazdığınız isimleri kimseye
göstermeyiniz.
3) Bu andan itibaren kimseyle konuşmayınız ve en ufak
bir işaret yapmayınız.
4) Şimdi sınıfta en çok hoşlandığınız üç arkadaşınız
kimdir? Kız ya da erkek olabilir, önce iyice düşününüz. Bunlar sizin her zaman
birlikte olmayı arzu ettiğiniz arkadaşlarınız olacaktır. Eğer üş kişi yoksa
iki, iki kişi yoksa bir kişinin ismini yazınız. Hiç kimse yoksa boş bırakınız.
5) Seçtiğiniz arkadaşlarınızın isimlerini okunaklı bir
şekilde yazarak; birinci derece sevdiğiniz arkadaşınızı 1.sırada, ikinci
derecede sevdiğinizi 2.sırada ve 3.derecede sevdiğinizi 3.sırada belirtiniz.
6) İstediniz arkadaşınız şimdi sınıfta olmasa dahi
ismini yazınız.
7) Başka bir sınıftan arkadaşınızın ismini yazmayınız.
8) Anlamadığınız bir husus varsa lütfen parmak
kaldırıp sorunuz.
9) Lütfen üç arkadaşınızın isminden başka isim
yazmayınız.
Teşekkür ederiz.
CEVAP KAĞIDI
Adınız SOYADINIZ :………………………………………. Tarih: ……/……/………
Sınıfınız ve numaranız:…………………
Sınıfınızda en çok hoşlandığınız üç arkadaşın ismini
önem sırasına göre aşağıya
yazınız
Derecesi: Adı SOYADI :
……………………………………….
……………………………………….
……………………………………….
SOSYOMETRİ UYGULAMA ÖRNEKLERİ
Adı SOYADI : ……/……/………
Okulu :
Sınıfı ve Şubesi:
Öğrenci No :
Sınıfınızda en çok birlikte oturmak istediğiniz üç (3)
arkadaşınızın isminin önem sırasına göre aşağıya yazınız.
Derecesi: Adı SOYADI :
……………………………………….
……………………………………….
……………………………………….
Lütfen üç arkadaşınızın isminden başka isim
yazmayınız. Eğer yazacak bir isim bulamıyorsanız cevap yerini boş bırakınız:
Teşekkür Ederiz
Adı SOYADI : ……/……/………
Okulu :
Sınıfı ve Şubesi:
Öğrenci No :
Bir kır gezisine giderken sınıfınızda yanınızda
olmasını istediğiniz üç (3) arkadaşınızın isminin önem sırasına göre aşağıya
yazınız.
Derecesi: Adı SOYADI :
……………………………………….
……………………………………….
……………………………………….
Lütfen üç arkadaşınızın isminden başka isim
yazmayınız. Eğer yazacak bir isim bulamıyorsanız cevap yerini boş bırakınız:
Teşekkür Ederiz
Not: Yukarıda verilen örnekler duruma göre
çoğaltılabilir ve değiştirilebilir.
Elde Edilen Sonuçların Dökümü
Sosyometri değerlendirme tablosuna göre grup
üyelerinin birbirleriyle olan ilişkilerini gösteren sosyogram denilen bir
harita meydana getirilir. Sosyogram sınıfta ya da grupta bulunan bireyler
arasındaki ilişkileri ve grubun sosyal yapısını açık seçik gösterir.
Sosyogram iki şekilde hazırlanabilir. İlk olarak
sosyogram için yeterli büyüklükte kağıt ya da karton kullanılmalı; kişiler
tanıtıcı sıra numarası ya da adının baş harfleriyle gösterilmeli; kız ve
erkekler ayrı sembollerle gösterilmelidir. Tek yönlü oklar tek yönlü
tercihleri, çift yönlü oklar ise karşılıklı tercihleri belirtmek için
kullanılır. Gerekirse farklı renkler veya değişik çizgi biçemi ile de birinci
ve ikinci ve üçüncü derece tercihlere ait oklar birbirlerinden farklı
gösterilebilir. Ancak, sosyogram kağıdının bir kenarında bu tür işaret ve
sembollerin anlamları belirtilmelidir. Sosyogramın çizilmesine sosyometri
değerlendirme tablosundaki bilgiler esas alınarak, seçilme sıralarına göre en
fazla puan alan yani en çok tercih edilen birey ile başlanır. Buradan sınırlı
aralıklarla diğer bireylere geçilerek her bireyin tercih etme ve edilme
durumları oklarla birleştirilerek bir örümcek ağı gibi “sosyogram” oluşturulur
Sosyogramın Yorumlanması
Hazırlanan sosyogram bize sınıftaki etkileşim örüntüsü
hakkında bilgi verir. Sosyogramda tespit edilen kişilik tipleri ya da ilişki
türleri şunlardır:
a) Liderler: Bunlar sınıfta ya da grupta bulunan diğer
üyeler tarafından en çok tercih edilen dolayısıyla fikirlerine başvurulan ve
kararlarına uyulan kişilerdir. “Sınıfta kimin kararları güvenilir veya kimin
izinden gidersiniz” şeklinde sorulan soruya alınan cevaplarla sınıftaki lider
ya da liderleri tespit etmek mümkündür.
b) Yalnızlar: Sınıfta veya gruptaki üyelerden hiç biri
tarafından seçilmemiş kimselerdir. Öğrencinin kendisi ve ailesi ile yapılan
görüşmelerle, sınıf içi ve dışı yapılan gözlemlerle ve arkadaşları ve
öğretmenleri ile görüşülerek onu yalnızlığa iten nedenler araştırılmalıdır.
c) Çekimserler: Arkadaşları tarafından yazıldığı halde
kendisine verilen sayıda arkadaş adı yazmada çekimser davrananlardır.
d) Dengesizler: Kendilerini isteyenleri istemeyip
başkalarını isteyenlerdir.
e) Klikler: Gruptan soyutlanmış ama kendi arlarında
ilişkili yani birbirlerini seçen alt gruplardır. Bunlar bir çete grubu gibi
birbirlerine çok bağlıdırlar ve grubun bütünlüğünü bozabilirler.
Yorumlama yapılırken klikleri teşkil eden öğrencilerin
hangi nedenlerle bir araya geldikleri araştırılmalıdır.
Sosyogram kişilik tipleri veya ilişki türleri hakkında
bilgi vermesine karşın ilişkilerin nedenleri konusunda ipuçları vermez.
Sosyogram sonucuna göre öğrencilere uygun yardımın yapılabilmesi için aşağıdaki
sorulara cevap aranmalıdır;
1) Öğrenciler arasında gruplaşmalar, klikler var
mıdır? Niçin?
2) Sınıf veya grup bir bütün mü, yoksa parçalanmış mı?
3) Üyeler arasında 1.,2.ve 3. Derece yakınlaşmalar var
mıdır? Niçin?
4) Grup lideri olarak seçilen öğrencinin beden, zihin,
sosyal, duygusal ve kişilik özellikleri nelerdir? Bu özellikler toplumca
beğenilen özellikler mi yoksa bunun karşıtı mı?
5) Öğrencilerin lider olarak seçtikleri kimsede
kullandıkları değerler, standartlar veya kriterler nelerdir?
6) Grupta hiç istenmeyen öğrenciler varsa bunların
istenmeme nedenleri nelerdir?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder