Akıl İlkeleri (Düşünmenin İlkeleri)
İnsan
aklı düşünme eylemini gerçekleştirirken bazı temel ilkelerden hareket eder.
Saçma ya da mantıksız olarak nitelendirdiğimiz olaylar ve durumlar aslında
aklın ilkelerine ters düşen işlerdir. Örneğin "Üçgen, izlediği filmdeki
komedyene çok güldü." tümcesinin mantıksız olarak nitelendirilmesi, aklın
ilkelerine ters düştüğü içindir. Bu ilkeler bize mantıklı olanla, mantıksız
olan arasındaki farkı gösterir. Böylece başka insanlar tarafından da kabul edilecek
sonuçlara ulaşılır.
Normal düşünen insanlar (çocuk, ruh hastası gibi insanlar hariç) için düşünmenin dört temel ilkesi vardır.
1) Özdeşlik İlkesi: Bir şey ne ise odur ya da kısaca A, A'dır, biçiminde ifade edilir. Burada
anlatılmak istenen "insan insandır", "masa masadır",
"ağaç ağaçtır" ifadeleridir. Akıl yürütme sırasında bir kavram başlangıçta
nasıl düşünülüp tanımlanmışsa sonuna kadar aynı anlam korunmalıdır. Düşünmenin
diğer incelerinin temelinde özdeşlik ilkesi vardır.
2) Çelişmezlik İlkesi: Bir şey aynı zaman ve koşullar altında hem var, hem
yok olamaz. Yani bir şey kendisi olmayan şey değildir. Yanlışlığa düşmemek için
düşünceler arasında çelişki olmamalıdır, örneğin, süt hem siyahtır, hem
beyazdır demek çelişkiye düşmektir.
3) Üçüncü halin imkansızlığı İlkesi: Bir şey ya vardır ya yoktur, bunun ortası olamaz.
Yani A ile A olmayan arasında üçüncü bir imkân yoktur. Verilen yargılar ya
doğru ya yanlıştır, örneğin, bir insan ya Ölüdür ya sağdır. Üçüncü bir hâl
düşünülmez. Ancak bu ilkeye bilim alanında itirazlar yapılmaktadır.
4) Yeter - Neden İlkesi: Her şeyin bir var olma nedeni vardır. Neden olmadan
yargıların doğruluğu konusunda bir karara varamayız.
Bu ilke düşünmenin ilkeleri arasına 17.yy. Leibniz tarafından katılmıştır. Nitekim yeter - neden ilkesi diğer ilkelerden farklıdır. İlk üç İlke birbirine bağlı olduğu halde yeter - neden ilkesi kendine özgü özellikler taşır. Olayların nedenleri araştırılırken nedenler zinciri sonsuza dek götürülemez, bir noktada yeterli görülüp kesilmesi gerekir. Bu nedenle yeter - neden ilkesi için nedenlerin bir başlangıç noktası da gereklidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder