Motor Öğrenme
Basit
bir edimsel öğrenme, belli bir amaca varmak için ne yapılması gerektiğinin
öğrenilmesidir. Motor öğrenme ise, bir şeyin örneğin, daktilo kullanmanın nasıl
daha iyi öğrenileceğidir. Günlük yaşamımız birçok motor öğrenmeyle yapılan etkinliklerle
doludur. Çatal-bıçakla yemek yemeden, konuşmaya, yazı yazmaya, araba
kullanmaya, bir müzik aletini çalmaya kadar birçok öğrenmeleri sayabiliriz. Tüm
bu becerilerde, kişinin davranışlarını hızlı ve doğru olarak yapabilmesi için
alıştırma gereklidir.
Motor öğrenmede de uyarıcılar önemlidir. Örneğin, iyi bir basket oyuncusunun, güzel bir atış yapabilmesi için belli bir uyarıcı durumuna ihtiyacı vardır. Ellerinde ve bacaklarında belli bir gücün olması, bakışlarının potanın üzerinde yoğunlaşması gibi bir takım uyarıcıların gelmesi gerekir. Yine, piyanistler ve daktilo yazanlar da "her şeyin yolunda olduğu" duygusunu veren belli bir pozisyona girmedikçe işlerini yapamazlar. Motor öğrenmede, önemli olan şey davranışın nasıl yapıldığıdır. Motor öğrenme, genellikle davranışın yapılmasındaki hız ve hatasızlıkla ölçülür, Örneğin, daktilo sınavlarında hız değerlendirilirken hatalar da hesaba katılır. Daktilo öğrenen bir kişinin bu şekilde elde edilen günlük test puanları bir grafikle gösterilirse, elde edilen eğrinin tipik bir koşullama eğrisine benzediği görülür. Yani eğri, önceleri hızlı ilerleme olduğu sıralarda epey diktir; kişi iyice öğrendikçe, ustalığa yaklaştıkça yatıklaşır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder