Zekâyı Açıklayıcı Kuramlar
Zekâyı
açıklayıcı kuramlar; yapısal ve bilgi işlemleme kuramları olmak üzere iki grupta
toplanmaktadır.
(1) Yapısal
kuramlar
Daha
çok zekânın yapısını, zekâyı meydana getiren ve
ona etki eden faktörleri açıklamaya
çalışan kuramlardır. Bu kuramlar; tek etmen
kuramı, çift etmen kuramı ve çok etmen kuramıdır.
• Tek etmen kuramı
Bu
kuramın en önemli temsilcileri Terman, Wechler, Stern ve Davis’tir. Onlara göre
zekâ, genel bir yetenektir. Herhangi bir alanda başarılı olan birinin diğer bütün
alanlarda da başarılı olacaklarım öne sürmektedirler. Örneğin, matematik dersinde
başarılı olan bir öğrenci, dil ve tarih derslerinde de başarılı olur. Tek etmen
kuramcılarından Stern zekâyı, “yeni koşullara uyma yeteneği”, Davis “problem
çözme yeteneği" Terman ise "soyut düşünme yeteneği"olarak
tanımlamışlardır.
• Çift etmen kuramı
Bu
kurama göre zekâ, bir genel yetenek ile birçok özel yetenekten oluşmuştur. Spearman,
zekâyı çift etmen kuramı ile açıklayan düşünürlerden biridir. O, genel yetenek
olarak zekâyı; özel yetenek olarak da farklı alanlardaki başarılan ve istidatları
kastetmektedir. Bazı insanların müzik, resim gibi sanat alanlarında
başarılı olabileceklerini örnek gösterirken bazı insanların da tarih, fizik,
matematik gibi akademik alanlarda başarılı olabileceğini örnek gösterir.
• Çok etmen kuramı
Thorndike’in başını çektiği bazı bilim adamları çok etmen kuramını
savunurlar. Onlara göre zekâ, tek bir genel yetenek değil birçok özel yeteneğin
toplamından meydana gelmektedir. Bu sözel anlayış, sayısal yetiklik, algılama,
sözel akıcılık gibi yeteneklerdir. Yine Thorndike, soyut kavramlarda başarılı
olanların soyut zekâlarının; alet yapma ve kullanmada başarılı olanların somut
zekâlarının; sosyal ilişkilerinde başarılı olanların ise sosyal zekâlarının daha fazla olduğunu
savunmaktadır.
(2) Bilgi işlemleme kuramı
Bilgi
işlemleme kuramını Jean Piaget geliştirmiştir. Zihinsel gelişim
aşamalarını ve bu aşamalardan ortaya çıkan davranışları incelemektedir. Piaget,
zekânın gelişim evrelerini 4'e ayırmıştır. Bunlar, çocuğun ilk iki yaşına kadar
duyusal- devimsel evre, 6-7 yaşta işlem öncesi evre, 11 yaşa kadar somut
işlemler evresi ve ergenliğe kadar olan soyut (formel) işlemler evresidir. Piaget’ye
göre çocukluk zekâsı, bu dört gelişim aşamasında farklı davranışlarla kendini
göstermektedir.
Duyusal-devimsel evre, duyularla dış dünyanın algılanmaya çalışıldığı ve zihinde bazı imgelerin oluştuğu evredir. Örneğin, çocuk bu dönemde kendini nesnelerden ayırt eder.
Duyusal-devimsel evre, duyularla dış dünyanın algılanmaya çalışıldığı ve zihinde bazı imgelerin oluştuğu evredir. Örneğin, çocuk bu dönemde kendini nesnelerden ayırt eder.
İşlem öncesi evrede objelerin bir bütün olarak algılanması söz konusudur. Birey görüneni
olduğu gibi ya da algıladığı gibi değerlendirir. Büyük-küçük, çok-az gibi yargılar
durumun algılanması ile ilgilidir. Nesneleri imgeler ve kelimelerle temsil
etmeyi, dili kullanmayı öğrenir.
Somut işlemler evresi, objeler arasındaki değişmelerin kavrandığı,
bilgilerin sistemli ve mantıklı bir şekilde işlendiği dönemdir. Örneğin,
nesneleri birden fazla özelliğe göre sınıflandırabilir.
Soyut (formel) işlemler evresi, Soyut düşünme, ilişkiler kurabilme, mantıklı çözümler
ve akıl yürütmelerin görüldüğü, karmaşık problemlerin çözümlenebildiği evredir.
Örneğin, geleceğe yönelik ve belli bir görüşe dayalı sorunlarla ilgilenme.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder