Ünlü filozof Ahlak felsefesi profesörü olması
nedeniyle ekonomik açıklamalarında bu bilim dalının etkileri yoğun görülür.
Ekonomide ve doğal olaylarda bir düzen olduğunu ve bunun gözlem ve ahlâk hissi
ile tespit edilebileceğini söyler. Adam Smith, İskoçya’nın Fife eyaletinin
Kirkcaldy şehrinde çalışan bir gümrük denetleyicisinin oğlu olarak dünyaya
geldi. Kesin doğum tarihi kayıtlarda olmasa da 5 Haziran 1723′te, babasının
ölümünden 6 ay sonra vaftiz edilmiştir. Yaklaşık 4 yaşlarında bir çingene
çetesi tarafından kaçırılmış, ama kısa zamanda amcası tarafından kurtarılıp
annesine geri teslim edilmiştir. Smith bu sıkıntıyı kısa sürede atlatıp annesi
ile eski yakınlığını kısa zamanda yakalamıştır.
On dört yaşında Glasgow Üniversitesi’nde ahlak
felsefesi konusunda, Francis Hutcheson’ın yanında eğitim görmeye başlamıştır.
Özgürlük, hukuk ve ifade özgürlüğü konularındaki tutkusu burada alevlenmiştir.
1740 yılında Oxford’daki Balliol Koleji’nde okumaya başlamış fakat 1746 yılında
okulu terk edip Oxford’un imtiyaz denetimi konusunda eleştirmenlik yapmaya
başlamıştır. 1748 yılında Edinburgh’da Lord Kames’in koruması altında kamu
konferansları vermiş, konuşma sanatı ve belles-lettres konularına değinmiştir.
Sonraları “servet yönetimi” konusunu ele almış ve bu dönemde, yani yirmili
yaşlarının sonlarına doğru, daha sonra “Inquiry into the Nautre and Causes of
the Wealth of Nations” adlı kitabında dünyaya açıklayacağı “doğal özgürlüğün
açık ve basit sistemi” konusuna el atmıştır. 1750 yılı civarlarında ileride çok
yakın arkadaş olacağı David Hume ile tanışmıştır. İskoçya Aydınlanması’nın
ortaya çıkışında önemli rol oynayan diğer arkadaşları ile Edinburgh The Poker
Klübü’nün müdavimi olmuştur.
Smith’in Hıristiyan olan babası dinine çok bağlıydı ve
İskoç Kilisesi’nin ılımlı kanadına üyeydi. Smith’in İngiltere’ye gidişinin
arkasındaki sebebin İngiltere Kilisesi’nde kariyer yapmak istemesi olduğu
söylense de bu konu hakkında kesin bir kanıt yoktur ve aksine Smith’in
İskoçya’ya deizm yanlısı olarak döndüğü bilinmektedir. Ayrıca çocukken babası
tarafından gönderildiği kiliseden kaçarak geri dönmüştür. Smith, felsefi olarak
dinin ekonominin önünde bir engel olarak görmüş ve ateizm üzerinden
düşünmüştür. Birçok yönden Darwin ile aynı görüştedir.
1751 yılında Smith Glasgow Üniversitesi’nin mantık
profesörü, ertesi sene de ahlak felsefesi profesörü olarak atanmıştır.
Derslerinde etik, konuşma sanatı, hukuk, politik ekonomi ve “polis ve gelir”
konularını işlemiştir. 1759′da Glasgow’daki bazı konferanslarını bir araya
getirdiği The Theory of Moral Sentiments adlı kitabını yayınlamıştır. Bu kitap
çıktığı dönemde Smith’in itibarının yayılmasını sağlamıştır. Kitabın ana teması
insan ilişkilerinin verici ve alıcılar (yani birey ve toplumun diğer üyeleri)
arasındaki sempatiye ve anlayışa ne kadar bağlı olduğu üzerineydi. Lord
Monboddo’nun 14 yıl sonra yayımlanan “Of the Origin and Progress of Language”
kitabındaki detaylı incelemesinde gösterildiği üzere, Smith’in bu ilk
kitabındaki dil evrimi analizi yüzeyseldi. Yine de Smith’in akıcı ve ikna edici
savunmaları belagatlı olsa da tartışılmazdır. Smith açıklamalarını Lord
Shaftesbury ve Hutcheson gibi “ahlak duygusu” ya da Hume gibi faydaya (en:
utility) değil, anlayışa dayatmaktadır.
Smith bu dönemden sonra konferanslarında ahlak
teorilerinden hukuk ve ekonomi konularına ağırlık vermeye başladı. Bir
öğrencisinin 1763 civarından konferans notlarından Edwin Cannan tarafından
derlenip yayınlanan “Lectures on Justice, Police, Revenue and Arms” adlı
kitapta Adam Smith’in politik ekonomi hakkındaki fikirlerinin gelişimi hakkında
bir izlenim edinilebilir. Bu kitabın daha kapsamlı bir uyarlaması 1976 yılında
“Lectures on Jurisprudence” adlı Glasgow baskısı tarafından yayımlanmıştır.
Smith ile David Hume sayesinde tanışan Charles
Townshend, 1763 yılı sonunda Smith’ten üvey oğlu genç Buccleuch Dükü’ne özel
ders vermesini rica etti. Smith, gelecek iki sene boyunca talebesi ile,
çoğunlukla Fransa’da yaptığı yolculuklar sırasında Turgot, Jean D’Alembert,
André Morellet, Helvétius, ve özellikle çalışmalarına itibar ettiği fizyokratik
düşüncenin başkanı François Quesnay gibi öncü aydınlarla tanıştı. Kirkcaldy’ye
döndükten sonrataki 10 seneyi “An Inquiry into the Nature and Causes of the
Wealth of Nations” adlı, 1776′da yayımlanan başyapıtı üzerinde çalışarak geçirdi.
Kitap büyük çoğunluk tarafından hüsnükabul gördü ve revaçta kalarak Smith’in
meşhur olmasını sağladı. 1778′de Smith İskoçya’da vergiden sorumlu bir devlet
bakanı olarak atandı, Edinburgh’ya annesinin yanına yerleşti. 17 Haziran 1790
yılında ağır bir hastalık sonrası yaşamını yitirdi. Bilindiği kadarıyla
gelirinin büyük bir kısmını gizli yardım fonlarına bırakmıştır.
Smith’in edebi vasiyetini yerine getirenler İskoç
akademik dünyasından iki eski arkadaşıdır: fizikçi/kimyacı Joseph Black ve öncü
yerbilimci James Hutton. Yazar arkasında pek çok not ve yayımlanmamış yazılar
bırakmıştır ama yayımlanmaya uygun olmayan her şeyin imha edilmesi için talimat
vermiştir. “History of Astronomy” adlı yayımlanmamış bir makalesini basıma
uygun görmüştür ve bununla beraber diğer eserleri “Essays on Philosophical
Subjects” adlı kitapta 1795 yılında okuyucuyla buluşturulmuştur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder