Mantık Tarihi
Mantığın ilk defa dizgesel ve sistemsel olarak ele alip kuran Aristoteles’tir. Aristoteles mantığın kurucusudur , fakat onu bulmamıştır. Aristoteles’ten önce de mantık vardı ,fakat sistemli değildi. Bu nedenle mantığın tarihçesini üç bölümde ele alabiliriz. A. Aristoteles öncesi mantık ; B. Aristoteles (klasik) mantığı ; C. Modern mantık .
A. Aristoteles Öncesi Mantık :
Mantik
çalismalari basit anlamda bile olsa ilk olarak Eski Çin ve Hint uygarligina
kadar uzanir .Hint ve Çinliler sayilari tanimlayarak sayma ve ölçme islemlerini
gelistirmislerdir.Misir ve Mezopotamya uygarliklari vasitasiyla Ege ve Akdeniz
kiyilarina ulasan uygarliklar , artik kavramsal ve rasyonel düsünme ile
varolani tanimlamaya baslamislardir.Mantiksal yapida kavranan varlik , dogru
söz anl—– gelen ”logos’la ifade edildi. Böylece evrende aranan düzen ve birlik
düsüncesi ve ilkesi Herakleitos ,Anaksogoras ve Demokritos’un felsefeleriyle
akil bilgisi olarak deney bilgisinden ayrildi. Akil bilgisi ,logos’un kendini
dogru söz olarak açmasiyla gerçegin bilgisi oldu . Zenon , pratikte olan
birseyin ya da dogrunun rasyonel düsünmedeki olanaksizligini ortaya çikardi
Örnegin ; Kaplumbaga ve Asil’in yarismasinda , eger kaplumbaga Asil’e göre daha
önden baslarsa, Asil’in kaplumbagayi hiç bir zaman geçemeyecegini kavramsal
olarak kanitladi . Böylece ilk defa mantiksal kanitlama ispat yöntemi olarak
kullanildi.
Sofistlerle birlikte dogrulugun ölçütleri tekrar
sorgulanmaya baslandi.Dogrunun bir ve degismez oldugu görüsü yerine , insan
dogrunun ölçütü oldu . Insan , dogruyu konusma sanati olan retorik ile dille
iliskilendirebilir.Böylece dil-düsünce iliskisiyle mantik ortaya çikti.
Sofistlerin göreceli dogruluk anlatimina karsi çikan Sokrates ve ögrencisi
Platon , dogrunun bir ve herkes için ayni oldugunu ileri sürdüler. Böylece
herkes için ayni olani da genel kavramlar araciligiyla düsünebilecegimizi ileri
sürdülerGenel kavramlar varligi veren idealar olarak soyut , zihinsel ve
rasyoneldir . Kavramsal düsünme ile dogruyu arayan Platon , tümdengelimi de
tümevarima göre kesin ve zorlu akil yürütme oldugunu kabul eder.
B.Aristoteles Mantığı :
Aristoteles
öncesi mantik çalismalari dizgesiz ve sistemsiz olsa bile , bu çalismalar
Aristoteles için bir ön hazirlik durumundadir.Bu birikimleri alan Aristoteles ,
mantigi bir disiplin halinde sistemlestirerek bir araç bilimi yapti
.Aristoteles mantik çalismalarini ”Organon”adli eserinde toplayarak , onu dogru
düsünme araci olarak diger bilimlerin hizmetine sundu.Organon , alti kitaptan
olusan bir alet bilimidir : 1. Kategoriler 2. Önermeler 3. Birinci Analitikler
4. Ikinci Analitikler 5. Topikler 6. Sofistik Deliller.Daha sonra bu kitaplara
Aristoteles’in Retorik ve Poetika’si eklenerek sekiz kitaba çikarilmistir.
Porphyrios da kendi yazdigi Isogoge adli kitabini ekleyerek dokuz kitap halinde
toplamistir.
Aristoteles’in klasik mantigi kendisinden öncekilerin
etkisiyle yalnizca düsünmenin degil , varliginda ilkelerini veren bir
anlayistadir.Böylece klasik mantik uzun yillar ontolojiyi de etkilemistir.
Aristoteles mantiginin temel önemli bulusu bir tür kanitlama yolu olan
Kiyastir.Çünkü kiyaslar tümdengelim akil yürütmelerinin en mükemmel
örnekleridir.Kiyaslar dilsel formlar degil , aksine düsünsel formlardir.
Aristoteles’in bu anlayisi kendisinden sonra gelen mantikçilari da etkileyerek
bin yillik bir zamandan fazla tek otorite olmustur.Aristoteles’in mantigini
Stoa’cilar gelistirerek , mantigin ****fizik ve dille olan iliskilerini ortaya
koymaya çalistilar. Islam mantikçilari Aristoteles ve Porphyrios’un mantik
siralamasini kabul ederek kiyaslar üzerinde önemli açiklamali çalismalar
yaptilar. Özellikle Farabi ve Ibn Sina , Aristoteles mantigina Porhyrios
tarafindan eklenen ve tanim için gerekli olan bes tümel üzerinde durarak kiyas
konusunu gelistirmeye çalistilar.
Aristoteles’in mantik eserleri ve Islam dünyasindaki
mantik çalismalarinin Bati dünyasina Arapça’dan Latince’ye çevrilmesi ile
XII.yy da Batida mantik çalismalari yeniden baslar .Albertus Magnus(Büyük
Albert 1193-1280)ve Aquino’lu Thomas(1225-1274),klasik mantiginin Rönesans’a
kadar uzanmasini saglayan Orta Çag Bati düsünürleridir.
C.Modern Mantık :
Rönesans’la
baslayan doga bilimlerine yönelis ve yeni buluslar, Aristoteles’in mantiginin
bir bilimsel yöntem için yetersiz kaldigini ortala koymaya basladi.Çünkü
Aristoteles’in mantiginda kanitlama yöntemi olarak kullanilan kiyaslarin
aslinda yeni bilgi vermedgi , yalnizca öncüllerde gizli ve sakli olanin sonuçta
tekrarindan baska birsey olmadigi Descartes tarafindan ortaya konuldu.Böylece
Modern felsefe ile birlikte Aristoteles mantigi da bilimsel yöntem olmaktan
çikti.Yerine Francis Bacon’un öne sürdügü tümevarim , deney ve gözlem kabul
edidi.Böylece dedüktif akil yürütme yerini deney ve gözleme daha yakin olan
tümevarima birakti.
Yönteme karsi duyulan ilgi , klasik mantigin yerini
matematige birakmasiyla baslayan 17. ,18. yüzyil mantik çalismalari , mantigi
içerikten bagimsiz yalnizca biçimsel bir düsünme olmasi gerektigini ortaya
koydular. Leibniz (1646-1716), mantigin dogrularinin akilsal dogrular oldugunu
kabul ederek onu içerikten soyutladi . Böylece mantik formal ve biçimsel
düsünme yöntemi olarak çesitli mantikçilar tarafindan simgesel olarak
tanimlamaya baslandi.Özellikle De Morgan (1806-1871) ve Boole (1815-1864), mantigi
matematik gibi simgelestirerek modern mantigin ilk temellerini attilar .G.
Frege (1848-1945), matemetigin mantiktan çikartilabilecegini öne sürerek ,
sembolik mantik çalismalarina hiz vermistir. B. Russell ve A. Whitedead 1911
yilinda yazdiklari ”Matematigin Ilkeleri” adli çalismalariyla bugünkü modern
(sembolik) mantigin kuruculari olmuslardir.Daha sonra Üç (Çok) Degerli Mantik
J.Lukasiewicz tarafindan gelistirilmistir. Heyting de Çok Degerli Mantigi
genisletmistir .Bunlarin disinda Reichenbach ,Neumann , Quine , Bochenski ,
Tarski , Carnap ve Popper gibi mantikçilarin mantiga yaptiklari katkilari
görüyoruz .
MODERN (Sembolik) MANTIK
Klasik mantigin sinif-üye iliskisine dayanarak olusturdugu basit önermeler ve bunlarla yapilan dogru akil yürütme sekli olan kiyas , dogru akil yürütmenin ya da düsünmenin tamamini verememektedir.Düsünme kiyas türü çikarimlarla sinirlanamaz . Basit önermelerin disinda da önermeler vardir ve bu tür önermelerle de geçerli çikarimlarda bulunulmaktadir. O halde , Aristoteles’in kurdugu geleneksel (klasik) mantik dogru olmakla birlikte düsünmenin yalnizca bir alanini vermektedir . (Daha genis bilgi için Önermeler Mantigi konusundaki okuma parçasina bakariz)
Günlük dilin ötesinde kullanilmakta olan bazi yapma
dillerde vardir.Yapma diller uzlasma yolu ile gelistirdigimiz çesitli
simgelerden olusmus dillerdir.Örnegin trafik böyle bir simgesel ya da isaretsel
dildir.Ayni sekilde matematik de simgesel yani sembolik bir dildir.Matematigin
sembolleri sayilar ve bazi simgelerdir.Örnegin : 2+2=4 bir tür sembolik dilin
ifade biçimidir.Sembolik dil , içerikten yoksun biçimsel bir ifade türüdür.
Günlük dil ise içeriksel ve çok anlamlidir.Modern mantik günlük dilin çok
anlamliligindan kurtulmak için önermelerini sembolik dilde ifade ederek
biçimsel olarak , klasik mantiga göre , daha nesnel olmanin yaninda daha da
genis kapsamlidir.
Modern mantik da klasik mantik gibi çikarimlari konu
edinir.Çikarimda , bir seylerden bir seyler çikarmaktir.Baska bir söylemele ,
verilen önermelerden yeni bir önerme çikarma islemidir.Mantik yalnizca geçerli
çikarimlarin kaliplarini veya formlarini bulmaya ve onlari denetlemeye
çalisir.O halde , mantik geçerli çikarimlarin biçimlerini ortaya koyan
disiplindir. Geçerli çikarim, dogru öncüllerden kalkarak zorunlu olarak dogru
bir sonuç çikarmadir . Mantik geçerli bulduktan sonra çikarimlari bulduktan
sonra onlarin denetlenmesini de çesitli yöntemlerle yapar. Denetleme ,
çikarimlarin geçerli olup olmadiklarini gösterir.
Modern mantik , çesitli geçerlilik denetleme
yöntemleri gelistirmistir. Böylece bu denetleme yöntemleri bizi günlük dilin
çok anlamliligindan arindirarak , sembolik dilik objektifligine ve tek
anlamliligina götürmektedir. Ilerde görecegimiz dogruluk tablosu ve çözümleyici
çizelge yöntemi yalnizca çok kullanilan denetleme yöntemlerinden ikisidir.
Modern mantik , klasik mantigin tekligine karsilik , bir çok mantiklari içinde barindirmaktadir.Önermeler mantigi , niceleme mantigi , çok degerli mantik kiplikmantigi ve tartisma mantigi gibi mantiklar , modern mantigin kapsami içindedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder