VI.FELSEFİ BİLGİ:
*Kişi evrenin
bilgisini salt akıl yürütme yoluyla elde etmeye çalışır.
1.Her türlü
bilgiyi sorgulayan bir bilgi türüdür.
2.Öznel
bilgilerdir. Yaratıcısı filozofun hayal gücüne bağlıdırlar.Bir filozofun elde
ettiği bilgi diğer bir filozof tarafından kabul görmeyebilir.
3.Birleştirici,
bütünleştiricidir. Evreni parçalara bölmeden bir bütün halinde kavrayan tümel
bilgilerdir.
4.Kendini
yeniler. Olmuş bitmişlik ve kesinlik yoktur.Evren sürekli bir değişme halinde
olduğundan felsefi bilgiler de sürekli yinelenmekte ve böylelikle hiçbir zaman
tam ve kesin bilgiye ulaşılamamaktadır.
5.Elde ettiği
bilgiler kanıtlanamaz; ancak temellendirilebilir.
6.Kümülatiftir.
Bilginin doğruluk ölçütleri: 1.Uygunluk, 2.Tutarlılık 3.Tümel Uzlaşım 4.Apaçıklık 5.Yarar
Bilginin İmkanı Problemi:
a. Septisizm(Şüphecilik): Doğru bilginin mümkün olmadığını yada elde edilen bilginin doğru olup
olmadığından kuşku duyulması gerektiğini savunan yaklaşımlara verilen genel
addır.
b. Dogmatizm: Doğru bilginin elde edilmesini mümkün gören bütün yaklaşımların genel
adıdır.
DOĞRU BİLGİNİN
İMKANSIZLIĞINI SAVUNANLAR:
*SOFİSTLER: Sofistler, herkesin üzerinde birleşebileceği bir bilginin olamayacağını
savunurlar. ”Gezgin öğretmenler” olarak da bilinen sofistlere göre hakikatler
ve değerler toplumlara ve hatta insanlara göre değişebilir.Çünkü bilgi olarak
yalnızca duyu algılarından oluşmuş zan(sanı)lar vardır. Bunlar da insandan
insana değişir.Dolayısıyla herkesin kabul edebileceği genel-geçer bilgi olamaz.
Sofistler bilgi
konusunda görelik kuşkucu ve yararcıdırlar. Sofistler şüpheci
filozoflardır.Başlıca temsilcileri şunlardır:
--Protogoras: Protogoras’a göre insan her şeyin ölçüsüdür.Bu her şey insana göre
değişir demektir.
Not: Böyle kişiden kişiye değişen bilgilere göreli bilgi, bilginin kişiden
kişiye değiştiğini savunan düşüncelere de görecelik denir (Rölativizm).
--Gorgias: Gorgias’a göre hiçbir şey
yoktur, olsaydı da bilemezdik, bilseydik de başkalarına iletemezdik. Sözleriyle
aşrı bir kuşkucu olduğunu göstermektedir.
*SEPTİKLER: Duyularımız bizi yanıltır,gerçeği bilmek mümkün değildir,yapılacak şey
yargıdan kaçınmaktır.Septisizm Sofizm’in sistemleştirilmiş şeklidir. Septisizm
akımının önde gelen isimleri Pyrron,Timon,Arkesilaos ve Karneadestir.
Septisizm, insan zihninin kesin bilgiye ulaşamayacağını,gerçeğin özünü
bilemeyeceğini bu bakımdan herhangi bir konuda (ana varlık,ruh,Tanrı gibi
konularda) olumlu ya da olumsuz yargıda bulunmanın yersiz olduğunu ileri süren
bir öğretidir. Septikler
gerçeği bütünüyle inkar etmez, sadece kesin
yargıdan kaçınırlar. Septiklerin şüphesi Descartes’in şüphesinden
farklıdır. Septiklerde şüphe amaç, Descartes’te araçtır.Descartes şüpheyi bir
yöntem olarak kullanmıştır.
Pyrrhon ve
Timon’un öğretisi üç noktada toplanır.
1. Nesnelerin gerçek yapısı kavranamaz.
2. Nesnelere karşı tutumumuz yargıdan kaçınmak
olmalıdır.
3. Ancak bu tutumla ruhsal dinginliğe (huzura)
ulaşılır.
Şüphecilik Türleri
*Tavır olarak
şüphecilik: filozoflar bütün düşüncelere şüpheci
yaklaşır.
*Bir yöntem
olarak şüphecilik : doğrulara ulaşmak üzere araç olarak
kullanılır. Descartes
*Deney dışı
bilgiye ait şüphecilik: deney dışı bilgiden
duyulan şüphe
*Aşırı
şüphecilik: doğruluğun olmadığı savunan şüphecilik.
Sofistler.
Şüpheciliğe Yol Açan Genel İlkeler
*günlük
deneyimler ve duyumlar – (duyuların kaynaklığı)
*bilimsel
bilginin tarihsel değişimi–(kopernikus devrimi, paradigma)
*toplumsal veya
bireysel görelik – (topluma göre değişme)
*var olanın
değişimi – (her şey değişme halindedir)
*aklın bilgi
için farklı yöntemler kullanması- (yöntemlerin farklılığı)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder