Evrensel
Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Eden Görüşler:
*Ahlak
Yasasını Öznel (Subjektif)Temelde Açıklayanlar
Bu düşünceyi savunanlara göre evrensel bir ahlak
yasası vardır.Ancak bu yasa varlığını insandan, insanın özel dünyasından alır.
İnsanda başlayıp topluma egemen olur. J.S.Mill J.Bentham:Onlara göre
insan doğası gereği acıdan kaçınır hazza yönelir,mutluluğa erişmek ister. Ancak
kişinin mutluluğu,çevresindeki insanların mutluluğu ile ilişkilidir.(çıkarların
kendiliğinde uyuşması)Kişi mutluluğu ancak üyesi bulunduğu yarar sağlayan şeyi
yapmakla bulabilir. (kolektif yarar)
J.Bentham’a göre “Olabildiğince fazla sayıda insan
için olabildiğince yararlı davranışlar yap. H.Bergson: O’na göre insan
iyi ve kötüyü ancak sezgi ile kavrayabilir. İnsanın sezgisine uyarak yaptığı
davranış “iyi”,sezgisine uymayan davranışı “kötü”dür.
*Ahlak
Yasasını Nesnel (Objektif)Temelde Açıklayanlar
ahlaki yasalar, nesnel olarak insanın dışında,
ondan bağımsız bir biçimde vardır
Sokrates: ona göre kişi duruma
göre davranarak ahlaklı olamaz.durum ahlakı diye bir şey yoktur. kişinin her
zaman e her yerde uyması gereken evrensel ilke ve evrensel ahlak vardır.bunlara
ancak akıl ve bilgi aracılığıyla ulaşılabilir.
Platon
:
ahlaklı olmak için bu ideaya akıl yoluyla ulaşmamız gerekmektedir.
Farabi
:
farabi’ye göre iki türlü varlık bulunmaktadır.birincisi özü tözü bir olan
tanrı. ikincisi ise zorunlu varlığın var ettiği insan ve diğer varlıklardır.
İyiyi tanrı bilir. İyi tanrıdan gelir.
Spinoza
: spinoza’ya
göre evren “makro kozmos(evren)” ve” mikro kosmos (insan)” olarak ikiye
ayrılmıştır.. İyi makro kozmozdadır.
Kant: ona göre insan teorik
akıl ve pratik akıl olmak üzere iki ayrı akla sahiptir. kant’a göre insan
pratik aklı aracılığıyla kendisine ödev edindiği bir takım ilkelere sahip
olmalı ve ne pahasına olursa olsun bu ilkelere uygun davranmalıdır.ancak o
zaman ahlaklı olabilir.
SİYASET
FELSEFESİ
Siyaset Felsefesinin Konusu
Latince
: Politika, Arapça: siyaset, Türkçe:
yönetim
Devlet
ve toplum yönetimi ile ilgili tüm etkinlikleri ifade eder.
İnsanı
toplu halde yerleşik düzene geçmiş konum içince inceleyen felsefe dalıdır.
Siyaset Felsefesinin Temel Kavramları
Birey : toplumsallaşmış insan.Toplum
: aralarında sosyal ilişki bulunan insan topluluğudur.Devlet : insanların oluşturduğu hukuksal ve siyasal
otoritedir. İktidar :Yönetme gücünü elinde bulundurma demektir. Egemenlik
:yönetme yetkisini elinde bulundurma Meşruiyet :yasaya, hukuka
uygunluk Hak :Kullanma ve isteme
yetkisine sahip olduğumuz şeylerdir. Hukuk :ilişkileri düzenleyen yazılı
normlar Yasa :Hukuku meydana getiren zorlayıcı olan ve yaptırımları
bulunan yazılı normların her biridir. Bürokrasi
:Kamu alanında çalışan aşamalı(hiyerarşik) bir düzen içinde örgütlenmiş olan
memurlar topluluğudur.
Siyaset Felsefesinin Temel Soruları
Devletin
varlık nedeni nedir?.Devlet olmalı mı olmamalı mı?.İktidar kaynağını nereden
alır?.Egemenlik türleri nelerdir?.Sivil toplum nedir?.Eşitlik Adalet
nedir?.Bürokrasiden vazgeçilebilir mi?.En iyi yönetim biçimi nedir?.ideal bir
düzen var mıdır.
İktidar Kaynağı ve Meşruiyetin Ölçütleri
---İlk
yaklaşım iktidarın, toplumun içten ve dıştan gelebilecek tehlikelere karşı korunması
ihtiyacından kaynaklandığını söyler. Platon-Aristoteles
Birinci
yaklaşıma göre devlet
ve iktidar bireylerin ahlaki bakımdan olgunlaşma ihtiyacına yanıt vermek
amacıyla ortaya çıkmıştır.Bu amacı yerine getirebildiği oranda meşrudur.
---İkinci
yaklaşım iktidarın kaynağı olarak Tanrı’yı görür.Bu yaklaşıma göre iktidar
Tanrı’nın yeryüzündeki temsilcisidir. Aquinolu Thomas
Devlet
Tanrı’nın yeryüzündeki temsilcisidir. iktidar dinsel misyonun yerine getirilmesi temelinde
meşrudur.
---Üçüncü
yaklaşıma göre iktidar
kaynağını toplumda yaşayan insanların ortak iradesinden
kaynaklanır. Thomas Hobbes,J.J.Rousseau
Bu
yaklaşıma göre ise devlet ortak iradenin temsilcisidir. Devletin uygulamaları ortak iradeye hizmet
ettiği sürece meşrudur.
---Marksizm’e
göre devlet egemen sınıfların üretim araçlarını elinde bulundurmasına hizmet
eden bir araçtır. Devletin meşruluğu hizmet ettiği sınıfın çıkarlarını gözetmesi ve
sonuçta sınıfsız bir toplumu amaç edinmesi ile ölçülür.
Egemenlik
çeşitleri
---Geleneksel Egemenlik: Emirlik,krallık,şeyhlik
---Karizmatik Egemenlik:
---Demokratik ve hukuksal Egemenlik:.Egemenlik
hukuka dayanır
DEVLET
Devleti
Doğal Bir Varlık Sayan Yaklaşımlar: Bu yaklaşımın en önemli temsilcisi Platon’dur.
Nasıl vücudumuzda her organın bir görevi varsa toplumdaki her organın da belli
bir görevi bulunmaktadır. Devlet ise insan vücudundaki tüm organların
birbiriyle uyumlu çalışmasını sağlayan beyni temsil etmektedir. Ona göre devlet
insan toplumuyla birlikte hep vardı ve hep var olmaya da devam edecektir.
Devleti
Yapay Bir Varlık Sayan Yaklaşımlar: Bu yaklaşımın felsefe tarihindeki en önemli
temsilcileri Thomas Hobbes,J.J.Rousseau ve J.Locke’tur.
Bunlara göre insan toplulukları başlangıçta “Doğal Durum” adı verilen bir
durumda yaşıyorlardı. Doğal durumda insanları yöneten ne kurallar ne de
kurumlar bulunuyordu. Daha sonra insanlar barış içinde ve belirli bir düzen
içerisinde yaşama gereksinimi duyduklarında devlet düşüncesi ortaya çıktı.Yani
onlara göre devlet sonradan insan ihtiyaçlarına cevap vermek üzere oluşturulmuş
bir kurumdur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder