VARLIK
FELSEFESİ (ONTOLOJİ)
Varlık
Felsefesinin Konusu Ve Temel Kavramları:
Varlık
Felsefesinin konusu varlıktır.Varlık;var olan her şeydir. Varlık Felsefesi
açısından var olanlar iki biçimde ele alınır.
1-Reel
Varlıklar:
İnsan bilincine bağlı olmadan var olanlar. Gerçekte var olanlar duyu organları
ile algılanır.Örneğin:masa,sıra,kitap v.b.
2-İdeal
Varlıklar: İnsan
bilincine bağlı olarak var olanlar. İdea’da (zihinde,düşünsel) olarak var
olanlar. Matematikteki sayılar, geometrideki şekiller, değerlerimiz gibi.
Bunlar insan zihninin ürettiği varlıklardır. İnsan zihnine bağlı olarak var
olurlar.
*Bilim
ve Felsefenin varlığa bakış açıları şu noktalardan farklılaşır: Bilime göre
varlık tartışmasız vardır. Felsefe varlığın var olup olmadığını da
tartışır. Bilimler konularına göre
varlığı parçalara ayırarak ,kendilerine özgü yöntemlerle inceler. Felsefe,
varlığı bütün halinde görür ve bütün halinde incelemeye çalışır.Bunun içinse
gerekirse tüm bilimlerin sonuçlarını kullanarak genel kuramsal açıklamalar
yapar.
*metafizik
kelime anlamı olarak fizikten sonra gelen anlamındadır. Bilimim cevaplayamadığı
soruları kapamaktadır. Metafizik hem varlık bilim olan ontolojinin sorularını
hem de kendi sorularını kapsar. Metafizik ruh nedir? Evrenin sonu var mıdır?
Bir yaratıcı var mıdır? Ruh ölümsüz müdür?
Gibi soruları araştırır.
Varlık
Felsefesinin Temel Soruları:
Ontolojinin
soruları şunlardır: 1. Varlık var mıdır?
2. Varlığın ana maddesi nedir? 3. Evren nasıl oluşmuştur? 4. Evrenin bir amacı
var mıdır? 5. Varlıkta özgürlük var mıdır? 6. Ruh nedir? 7. Ruh ölümsüz müdür? 8.
Ölüm nedir?
VARLIĞIN
OLUP OLMADIĞI PROBLEMİ:
Varlığın
var olup olmadığı ilk çağlardan bugüne ontolojinin tartıştığı temel
problemdir.Bu probleme genelde iki bakış açısıyla yaklaşılmıştır.
1--NİHİLİZM(HİÇCİLİK): Antik Nihilizm’in
temsilcileri Gorgias, Protogoras ve Hippias’dır.Antik nihilizmin
temsilcisi olan sofistler, varlığı bir duyum ve algı problemi olarak ele
alırlar. Ontoloji alanında nihilizmin ilk temsilcileri ilk çağ sofist
filozoflarından Gorgias’tır. Gorgias,”varlık var mıdır?”sorusuna “yoktur”
cevabını verir.Gorgias’a göre;”varlık yoktur.Olsa bile bilinemez.Bilinse bile
bildirilemez.” Protogoras’a göre ise aynı varlığa ilişkin herkesin duyum ve algısı
farklı farklıdır.Bu yüzden de bir tek değil pek çok varlık anlayışı ortaya
çıkmaktadır.Varlık göreceli,kişiden kişiye değişen bir özellik gösterir.
--Nihilizm (Hiççilik), temelde estetizmin bütün
biçimlerini yadsıyor, yararcılığı ve bilimsel usçuluğu savunuyordu. Toplumsal
bilimleri ve klasik felsefe sistemlerini bütünü ile reddediyordu. Yalın olgucu
ve maddeci bir tutumla, yerleşik toplumsal düzene baş kaldırıyı temsil ediyor;
devlet, kilise ya da aile otoritesine karşı çıkıyordu. Yalnızca bilimsel doğruları
temel alıyor, ancak bilimin bütün toplumsal sorunların üstesinden
gelebileceğini ve bütün kötülüklerin cehaletten kaynaklandığını kabul ediyordu.
Friedrich Wilhelm NİETZSCHE; Toplumsal değer ve normları tümüyle
inkar ederek nihilizmin 19.yy.daki önemli temsilcisi olmuştur.
--Taoizm: İlk çağda Çin’de Lao-Tse
‘nin Kurduğu “Tao” evrendeki tüm karşıtlıkları kendisinde birleştiren
tanımlanamaz bir şeydir.İyidir,aynı zamanda kötüdür; güzeldir, çirkindir;
vardır, yoktur vb. O’na göre aldatıcı olan dünya, varlıktan yoksundur.
--Anarşizm:Nihilizm siyasal anlamda anarşizme temel oluşturur.
Anarşizmin en önemli temsilcisi CERNİŞEVSKİ’DİR.
2--REALİZM(GERÇEKÇİLİK):Varlık vardır anlayışı realizmdir.
Realizm varlığın insan bilincinin dışında insan bilincinden bağımsız olarak var
olduğunu savunur. Realizme göre dış dünya bizden bağımsız olarak vardır.Var
olan nesnel olandır,duyu organları aracılığıyla algılanabilir olandır.
--Kavram
Realizmi
Kavramların
insan zihninden bağımsız gerçek varlıklar olduğunu öne süren yaklaşımdır.Güzel
insan, güzel çiçek, güzel kuş geçici varlıklar iken güzellik kalıcı
gerçekliktir.Bu örnekteki kavram, güzellik, soyut, genel ve değişmez bir
varlıktır.
Nominalizm:Bu görüşü savunan
filozoflar kavramların sadece nesnelerin adları olduğunu,asıl gerçek varlıkların ise tekil kavramlar “şu insan”,”bu
ağaç”, “o ev” vb. olduğunu savunurlar.
adları o nesnelere koyan bizizdir der nominalistler , bunu
değiştirirsek o nesne başka bir isimle anılabilirdir . o halde isimlerin ,
kavramların değişebileceği gibi de bir sonuca varırlar.nesne ise isimden
bağımsız olarak hala aynı nesne olacağından ötürü gerçek olan nesnelerdir
derler
Konseptüalizm: Aristotelesçi bir yaklaşımla tümel tekil
tartışmasını sentezlemeyi
denemiştir.Tümel kavramların varolduğunu ama kendi başlarına bir anlam
taşımadıklarını, ancak bir tekille birleşmeleri halinde gerçek varlığın ortaya
çıktığını öne sürerler.
--Epistemolojik
Realizm
ünlü
matematikçi ve filozof BERTRAND RUSSEL’IN temsil ettiği epistemolojik
realizm,gerçek varlıkların duyu verilerinden ibaret olduğunu ileri sürer.Kısaca
bu yaklaşıma gör gerçek varlık, dış dünyada insan bilincine bağlı olmadan
varolan nesnelere ait duyu verileridir.
VARLIĞIN NİCELİĞİ SORUNU
Monizm (tekçilik): var olan her şeyin tek
bir gerçeklikten oluştuğunu söyleyen görüş. Hegel
Düalizm (ikicilik): varlığın iki
gerçeklikten oluştuğunu söyleyen görüş. Descartes
Plürüalizm (çokçuluk): varlığın çok sayıda
gerçeklikten oluştuğunu söyleyen görüş. Demokritos, anaxagoras
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder