6 Haziran 2019 Perşembe

Felsefe Ders Notları-6

VARLIĞIN NEDİR PROBLEMİ
1.OLUŞ OLARAK VARLIK (OLUŞÇULUK):
Varlığı oluş kabul etme.herakleitos ve whitehead tarafından temsil edilen bu yaklaşıma göre varlık sürekli bir oluş yokoluş ve yeniden varoluş süreci içinde olduğundan özünü saptamak olanaksızdır.
Herakleitos’a göre örneğin “her şey akar!..”(Panta Rai).Ona göre “bir derede bir insan iki kez yıkanamaz;hem dere hem de insan değişim içerisindedir.” Bu nedenle evrende değişmeden kalan hiçbir şey yoktur.Fakat bu değişme de rastlantısal bir değişme olmayıp belli bir mantığa bağlı olarak değişmektedir.Yani değişmeden kalan tek şey değişme mantığı (logos)tur. Herakleitos her şeyi hızla değiştiren ama kendisi hiç değişmeyen ateş” i ,bu niteliğinden ötürü arkhe saymıştır.
2.DÜŞÜNCE OLARAK VARLIK (İDEALİZM):
Varlığın düşünceden oluştuğunu savunan, var olan her şeyi düşünceye bağlayan , insan düşüncesinden bağımsız bir nesneler dünyasının yada bir gerçekliğin varlığını yadsıyan yaklaşımdır Varlığı idea olarak kabul etme.Varlığın özünün madde gibi sınırlı bir cevherden meydana gelemeyeceğini öne süren yaklaşımdır.
Temsilcileri Sokrates,Platon,Aristoteles,Farabi,Hegel ve Kant’tır.
3.MADDE OLARAK VARLIK (MATERYALİZM):
Varlığın özünü madde olarak kabul eder. İdea cinsinden özlerin ise ancak maddeye bağlı olarak varlığını sürdürdüğünü öne sürer.
Önemli temsilcileri ilk çağ’da Naiv Materyalizmi temsil eden doğa filozofları Thales,Aneximenes,Aneximandros,Demokritos 
Yeni Çağ’da Mekanik materyalizmi temsil eden La Metrie 
günümüzde diyalektik materyalizmi temsil eden K.Marx’tır.
Bu görüşe göre her şeyin kesin sebebi, maddi süreçler veya varlıklardır.  Zihni varlıkların, süreçlerin veya olayların yegane sebebi maddi varlıklardır. Zihni varlıklar ise maddenin tezahürüdür ve maddesiz var olamazlar. Doğaüstü hiçbir şey var değildir. Zihni (ilahi olduğu varsayılan - ilahi olduğuna inanılan güçler; cin, şeytan, Tanrı vb...) hiçbir şey var değildir.
Materyalistler fikrin  tezahürlerini, madde ve maddenin hareketiyle izah ederler. Eski atomculuk akımına dahil olanlardan yeni materyalistlere kadar bu akımın esası değişmemiştir. Duyum, fikir, en yüksek idraklar,  sinirlerin hepsinin titreşimlerinin ürünüdür. Materyalizm ruhun varlığını ve metafiziksel güçlerin (cin, şeytan, melek, tanrı vb.) varlığını kabul etmez.
Materyalizm, var veya gerçek olanı açıklayan bir görüştür. Her şey hareket halindeki madde ile veya madde ve enerji ile veya sadece madde ile açıklanabilir; bütün niteliksel farklılıklar niceliksel farklılıklara indirgenebilir. İlmin inceleyebileceği konular metafizik değil, fizik veya maddi nesnelerdir. "O halde materyalizm, maddecilik düşüncesini benimsemekle öz  varlığın madde olduğunu, maddeden başka hiçbir cevherin  bulunmadığını kabul eder. Ayrıca materyalizm, her türlü maddi ve manevi (duygu, düşünce, enerji) gerçekliğin özünü ve temelini madde görür; maddeyi hareketli ve alemde belli bir yer işgal etmiş ferdi varlıklar gibi tasavvur eder."
4.MADDE VE DÜŞÜNCE OLARAK VARLIK (DUALİZM):
Varlığı hem madde hem idea olarak kabul etme.Descartes tarafından temsil edilen bu yaklaşım idealizmle materyalizmi sentezlemeyi denemiştir. Ona göre varlığın özünde bir değil iki cevher bulunmaktadır: madde ve idea.Bu ikisini birbirinden ayırmak olanaksızdır.Bu yaklaşım iki cevher saptamasında bulunduğu için dualizm(ikicilik) adını alırken diğer yaklaşımlar varlığın özünü tek cevherle açıkladıklarından tekçilik(monizm) adını almışlardır.
5.FENOMEN OLARAK VARLIK (FENOMENOLOJİ):
Varlığı Fenomen kabul etme.Edmund Husserl tarafından temsil edilen bu yaklaşıma öre insan varlığa değerler yükleyerek yaklaştığından onun özüne hiç yaklaşamamaktadır.Varlığın özü değerlerden arındırılmış(ayraç içine alınmış) salt varlığın kendisidir.Buna Husserl “fenomen” adını vermiştir.Kısacası “fenomen” insanın varlığa yüklediği tüm değerliklerin arındırılmasından sonra artakalan özüdür.
--her nesnenin bizim ona verdiğimiz anlamın ve yakıştırdığımız özelliklerin dışında, kendine özgü ve kendinde olan, her zamanda geçerli ve değişmez bir yapısı vardır. Nesne, insanların değil, insanların dışında öncesiz ve sonrasız bir nesneler dünyasının varlığıdır. Fiziğin ürünü olmadığı gibi metafiziğin de ürünü değildir, kendi mutlak yapısı içindedir.  Fenomenoloji özlerin araştırılmasıdır.

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder